مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

اجرای طرح های بیماری یابی و آفات در جنگل های گلستان

مدیرکل منابع طبیعی گلستان گفت: در ۴۵۲ هزا رهکتار از عرصه های جنگلی استان طرح های بیماری یابی و مقابله به بیماری و آفات در جنگل در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، عبدالرحم لطفی افزود:  بیشتر عرصه های یاد شده در عرصه های واقع در طرح های جنگلداری استان است که طرح های حفاظتی و فنی برای این مناطق در دست اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی استان تصریح کرد: کانون های بیماری در این عرصه ها شناسایی شده است و با اقدامات فیزیکی و بیولوژیکی در حال مبارزه با آنها هستیم.

لطفی ادامه داد: محلول پاشی با محلول های غیر شیمیایی و هم سو با طبیعت به همراه بکارگیری تله های فرمونی از جمله فعالیت های اداره کل منابع طبیعی گلستان است.

وی ادامه داد: قرق مناطق آلوده، جلوگیری از رفت و آمد بیش از حد خودرو و انسان، جلوگیری از اجرای برنامه‌ های تفرجی بدون برنامه ، احیا و بازسازی عرصه‌ها با خراشدهی، بذرپاشی و کاشت نهال، ایجاد تنوع گونه‌ای و قطع و حذف پایه‌های به شدت آلوده به بیماری و امحای بقایای آنها  از جمله روش های  اجرایی برای مقابله با گسترش بیماری است.

مواجهه شمشادهای بندرگز با آفت شب پره

لطفی در خصوص آفت ها و بیماریهای جنگل های گلستان ادامه داد: در شمشادهای بندرگز مشکل آفت شب پره داریم و در جنگل های گرگان و بندرگز  بیماری ابریشم باف  مشهود است هرچند  اقداماتی در خصوص جمع آوری لارو  و تخم این آفت انجام شده است  اما کار زیادی در پیش داریم.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: با گذر از دوره خشکسالی و ورود به زمستان و پاییز عمر این آفت ها به پایان می رسد، شرایط جوی نقش بسیاری در مهار این آفت ها دارد.

به گفته وی پروانه جوانه‌خوار بلوط، پروانه ابریشم‌باف ناجور، پروانه‌های برگ‌خوار خانواده ژئومتریده، بیماری پوسیدگی زغالی بلوط، پروانه دم‌قهوه‌ای، سوسک قهوه‌ای برگ‌خوار توسکا، سوسک آبی برگ‌خوار توسکا، پروانه برگ‌خوار داغداغان، پروانه سفید درختان، بیماری شانْکْر شاه‌بلوط، زنبور برگ‌خوار وَن، زنبور برگ‌خوار آزاد، زنبور گال‌زای تخمدان نسترن، پروانه‌های چوب‌خوار، کرم سفید ریشه، بیماری فتیله نارنجی، بیماری لکه‌قیری برگِ اَفرا، سوسک‌های پوست‌خوار و چوب‌خوار، از مهم‌ترین بیمارهای استان است.