معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست گلستان :

آفت ۳۶۷۰ هکتار جنگل پارک ملی و جهان نمای گلستان را از بین برد

معاون فنی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: نتایج نخستین بررسی‌های انجام شده بر روی پوشش گیاهی ۲ منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان و جهان نمای کردکوی نشان می‌دهد که پوشش گیاهی سه هزار و ۶۷۰ هکتار از این مناطق بر اثر آفت و بیماری‌های درختان جنگلی این مناطق از بین رفت.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، وحید خیرآبادی اظهار داشت: از مجموع پوشش گیاهی از بین رفته ناشی از آفات و بیماری‌ها، سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن مربوط به پارک ملی گلستان و ۴۷۰ هکتار مربوط به منطقه حفاظت شده جهان نمای کردکوی است.

وی اضافه کرد: امسال اجرای مراحل مختلف استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و به دنبال آن احیای مناطق آسیب دیده در دستور کار قرار دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: در مرحله نخست این پروژه ۵۴۵ قطعه خوشه گیاهی به عنوان نمونه در پارک ملی گلستان و ۱۱۰ قطعه خوشه از منطقه حفاظت شده جهان نما انتخاب و مختصات جغرافیای آنها در نقشه پیاده‌سازی شد.

خیرآبادی گفت: در ادامه تیم‌های مختلفی برای بررسی میدانی به مناطق مورد نظر اعزام و اطلاعات پوشش گیاهی و عوامل بیماری‌زا شناسایی و وضعیت سلامت منطقه جنگلی از لحاظ میزان خسارت وارده از آفات و بیماری‌ها به کانون‌های قرمز با بیش از ۶۰ درصد، نارنجی با ۳۰ تا ۵۹ درصد، زرد بین پنج تا ۲۹ درصد، سبز با کمتر از پنج درصد (سالم) و قهوه‌ای به معنی از بین رفتن کامل پوشش گیاهی بر اثر آفات و بیماری‌ها تقسیم بندی شد.

وی افزود: در پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده جهان‌نما ۱۸ گونه بیماری زا مانند “زغالی، فتیله نارنجی، لکه قیری، لکه برگی، سفیدک، پوسیدگی ریشه”، ۹ گونه آفت مانند “پروانه خالدار، پروانه برگ خوار، پروانه جوانه خوار بلوط، پروانه دم قهوه‌ای، سوسک برگ خوار و شپشک پنبه‌ای” و ۲ گونه گیاه نیمه انگلی “دارواش و ارس واش” شناسایی شد.

معاون حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: با انجام کار آزمایشگاهی و بررسی میدانی از مجموع وسعت پارک ملی گلستان، پوشش گیاهی ۷۲ هکتار در کانون قرمز، ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار نارنجی، ۲۵ هزار هکتار زرد، ۶۰ هزار هکتار سبز(سالم) و سه هزار و۲۰۰ هکتار نیز در کانون قهوه‌ای قرار گرفت.

خیرآبادی افزود: وسعت ۵۳ هکتار از منطقه حفاظت شده جهان‌نما به عنوان کانون قرمز، هزار هکتار نارنجی، ۱۷ هزار هکتار زرد، ۱۳هزار هکتار سبز و ۴۷۰ هکتار به عنوان کانون قهوه‌ای تقسیم شد.

وی اضافه کرد: مراحل بعدی این پروژه شامل راهکارهای کنترل و حفظ وضع موجود و استفاده از روش‌های مناسب زیستی و فیزیکی مبارزه با آفات و در نهایت احیای مناطق آسیب دیده از آفات و بیماری‌ها، امسال و سال‌های بعد اجرا می‌شود.