دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار :

۳۵ میلیون هکتار منطقه غبار خیز در ۲۳ استان کشور

۲۳ استان کشور با حدود ۳۵ میلیون هکتار منطقه غبار خیز درگیر پدیده گرد و غبار هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساجدخبر، علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور امروز در گرگان با بیان اینکه استان‌های شرقی در این زمینه بحرانی‌تر هستند گفت: در چهار سال گذشته با تخصیص ۳۷۰ میلیون یورو اعتبار نزدیک به ۲ و نیم میلیون هکتار از اراضی غبار خیز در ۱۸ استان را با انجام عملیات‌های مختلف تحت مدیریت و کنترل قرار دادیم.

وی افزود: در بین استان‌های کشور ۸ استان غبار خیزی ندارند و به دلیل غبارناکی فقط نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای پیشگیری دارند، اما سایر استان‌ها باید در آن‌ها اقداماتی برای مبارزه با این پدیده عملی شود.

وی ادامه داد: طرح شناخت تمام کشور‌های اطراف را که گرد و غبار از سوی آن‌ها به سوی کشور ما گسیل می‌شود را شناسایی کردیم و در این راستا یک برنامه عملی برن مرزی را تدوین کرده ایم.

وی گفت: افغانستان، پاکستان، عراق، عربستان، یمن، قطر، سوریه، ازبکستان و ترکمنستان کشور‌هایی هستند که در مجموع با وسعت ۳۰۰ میلیون هکتار گرد و غبار از آن‌ها به سوی کشور ما روانه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در گلستان گفت: ۱۲۰ هزار هکتار مناطق غبار خیز در گلستان شناسایی شده است که در قالب اجرای طرح میان مدت سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار حفاظت و مدیریت آن‌ها در دستور کار قرار دارد.

طهماسبی ادامه داد : در سفر امروز به گرگان با مسئولان استانی در زمینه اجرای برنامه‌های این طرح گفتگو و زمینه‌های اجرای آن را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: در قالب این طرح میان مدت برای هر دستگاه اجرایی مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، صداوسیما و بسیج وظایفی تعریف شده است.

طهماسبی اجرای برنامه‌های کشاورزی حفاظتی، نهال کاری، مدیریت چرا، حفاظت و مدیریت کردن تالاب‌ها و تامین آب برای بهبود شرایط از جمله این برنامه هاست.