۷ اثر جدید میراث فرهنگی کردکوی در مسیر ثبت فهرست آثار ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی کردکوی از پیگیری برای ثبت ۷ اثر جدید میراث فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، جعفر خاندوزی رئیس اداره میراث فرهنگی کردکوی گفت: براساس پیشنهاد و پیگیری‌های این اداره، ۷ اثر میراث فرهنگی شهرستان در شورای ثبت میراث فرهنگی استان ثبت و به تصویب رسید.

او افزود: در حال حاضر این پرونده‌ها به شورای ثبت کشور ارسال شده اند تا در جلسه بعدی این شورا مورد بررسی قرارگرفته و ثبت شوند.

خاندوزی ادامه داد: در این فهرست پنج محوطه تاریخی شامل محوطه تاریخی امامزاده قاسم چهارکوه سرکلاته خرابشهر، محوطه تاریخی امامزاده سبزپوش روستا‌های بالاجاده و قلندرایش، تپه پایین بُن کلاته روستای بالاجاده، تپهتاریخی خرس کُشی در روستای بالاجاده و تپه سلطان تپه در روستای چقر قرار دارند.

به گفته او، شیوه تنورسازی سنتی در روستای چقر نیز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت خواهد رسید.

خاندوزی افزود: پنجمین اثر در حوزه میراث طبیعی شهرستان کردکوی، آبشار شادان خواهد بود که در صورت تصویب در این فهرست قرار خواهد گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی در پایان گفت: برای سال ۱۴۰۱ پرونده آثاری، چون شیوه پخت حلوای آریشا، تنگه شمشیربُر در روستای چمن ساور، خانه پدری شهید روحانی فرد اولین فرماندار شهرستان کردکوی، شیوه بافت چوخابافی، درختان گردوی روستای رادکان و رویشگاه درختان لرگی در روستای بالاجاده در حال تکمیل شدن است تا به شورای ثبت استان پیشنهاد داده شوند.