آب سد‌های گلستان به کشت تابستانه نرسید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: به علت رهاشدن آب سد‌ها برای آبیاری غلات، آب سد‌های گلستان امسال به محصولات تابستانه نرسید.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  جواد تیموری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان این که بارشی برای ذخیره سازی در سد‌های گلستان نداشتیم، گفت: مصرف آب ما امسال به کشت تابستان نرسید، زیرا در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت با تصمیم کمیته برنامه‌ریزی آب سد‌ها برای آبیاری غلات و کاهش خسارت به این بخش استفاده شد.

جواد تیموری افزود: در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ درصد و نسبت به دوره درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم که رقم قابل توجهی است.

تیموری بیان کرد: این کاهش بارندگی تاثیر زیادی بر روی رواناب رودخانه‌ها داشت، به گونه‌ای که بیش از ۸۰ درصد از رواناب‌ها را در رودخانه‌ها کاهش داده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: از طرف دیگر هم بر اساس اطلاعات هواشناسی دمای هوا به طور میانگین ۱.۵ درجه سانتیگراد در استان افزایش داشته که باعث افزایش تبخیر هرچند ناچیز شده است که بر روی آب سد‌ها تاثیر می‌گذارد، ولی مسئله اصلی کاهش ورودی‌ها است که نتوانستیم ذخیره‌ای در داخل سد‌ها داشته باشیم.

تیموری افزود: هم اکنون ذخیره آب سد‌ها کمتر از ۲۰ درصد است که ۵۰ میلیون متر مکعب آب را تشکیل می‌دهد در صورتی که در مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها آب داشت.

او توضیح داد:  اکنون بیشتر آب موجود در سد‌های در ناحیه شمالی استان  به‌خاطر سیلاب هفته‌های گذشته است.

تیموری درباره آبیاری‌های نوین هم گفت: کانال‌های سد‌های استان مدرن است، اما آبیاری زمین‌های کشاورزی نوین نیست و باید برای افزایش راندمان، جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.