پیام مهم غدیر برای هم نسل ها است / بیان جامع ترین خطبه تاریخ اسلام در غدیر خم

غفاری به تفسیر بیش از ۷۰ آیه قرآن کریم در خطبه غدیر اشاره کرد و گفت: این خطبه مهمترین و جامع ترین خطبه ها در اسلام است که در راس پیام آن، امر به معروف و نهی و منکر است.

به گزارش ساجد خبر، منصور غفاری در گفتگو با گلستان ما با بیان اینکه اهمیت غدیر بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: غدیر در حکم وصیت نامه رسول اکرم (ص) که در آن فرهنگ ابلاغ شفاهی را بر کتبی مقدم دانستندف بنابراین بر اهمیت اطلاع رسانی آن نیز تاکید شده است.

وی به مکان خطبه غدیر اشاره کرد افزود: در آن زمان برای پیامبر مهم بود که خطبه غدیر به گوش افراد و اقوام  بیشتری برسد لذا مکانی را انتخاب کردند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر حضور داشتند و پیامبر در آنجا از همه بیعت گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خطبه غدیر چندین ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: این خطبه مهمترین و جامع ترین خطبه ها در اسلام است که در راس پیام آن، امر به معروف و نهی و منکر است.

وی اذعان کرد: پیامبر در آن روز تمام عبادات را زیر مجموعه ولایت بیان کردند .

غفاری ادامه داد: در غدیر خم برای نخستین بار جایگاه حقوقی زنان نیز مطرح شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گلستان اضافه کرد:  پیامبر اکرم(ص) از معاشرن  ناس (گروه های مردم)  بیان کردند که نشان می دهد خطاب به نسل های بعدی  نیز است و از حاضرین خواستند به غایبین برسانند و آنان نیز به فرزندان و نسل های بعدی منتقل کنند.

وی همچنین بیان کرد: اوج عبودیت در آغاز خطبه غدیر بیان شده که پیامبر اکرم(ص) خود را بنده کوچک در برابر خداوند باری تعالی معرفی می کند و این خود پاسخ به افرادی بود که با شبهه افکنی سعی در اغراق برخی سخنان ایشان داشت.

غفاری با بیان اینکه در آن زمان پیامبر از خطر جاهلیت جدید بعنوان تفسیر قرآن آگاه بود  لذا تکلیف تفسیر قرآن را روشن کرد و با بیان حدیث ثقلین شاخص عترت را در کنار قرآن بیان کرد.

وی با بیان اینکه  پیامبر تکلیف امت اسلامی را به صراحت با امیرالمونین بیان کرد، گفت: ایشان حتی ویژگی های امام زمان (عج) را در خطبه غدیر بیان کردند و حجت را بر مردم آن زمان تمام کردند.

غفاری تفسیر بیش از ۷۰ آیه قرآن کریم در خطبه غدیر اشاره کرد و گفت:  این خطبه برای نیرنگ و فریب ها و خطر منافقان هشدار داده و خطر تحریف در اسلام را نیز بیان می کند.

این استاد دانشگاه گفت: در خطبه غدیربر اهمیت حج و به جا آوردن مناسک حج تاکید شده است.