نانوایان متخلف کلاله به مردم معرفی می‌شوند

فرماندار کلاله در شرق استان گلستان با گلایه از تخلف بیش از ۶۰ درصد واحدهای خبازی‌ این شهرستان خاطرنشان کرد که با هماهنگی و کسب مجوز از دادستان عمومی و انقلاب از این پس نانوایان‌ متخلف کلاله از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و نیز نصب بنر و پارچه به مردم معرفی می‌شوند.

به گزارش ساجد خبر، محمد ابراهیمی تودرواری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که در صورت استمرار تخلف نانوایی، بدون اغماض مجوز فعالیت آن واحد باطل خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون ۱۹۲ باب نانوایی دولتی و آزادپز (نیمه دولتی) در مناطق شهری و روستایی کلاله فعالیت دارند که طبق آخرین بازدید میدانی بیش از ۶۰ درصد آنها به‌جای روند قانونی پخت و عرضه نان به مردم، توزیع خارج از شبکه آرد و نان انجام می‌دهند.

به گفته وی، نظارت بر روند فعالیت نانوایی‌ها بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه خبازی کلاله است اما با توجه به کم توجهی آنها به این مساله فرمانداری برای حل گلایه مردم نسبت به کم فروشی نان و توزیع خارج از شبکه آرد ورود کرده است.

فرماندار کلاله اضافه کرد: سود پخت نان در هر کیسه آرد برای نانوا حدود ۹۰۰ هزار ریال است اما خیلی از خبازان این شهرستان به‌جای پخت نان، با فروش سهمیه آرد خود در بازار آزاد بابت هر کیسه آرد بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال سود می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر فروش آرد، باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، نان پخت شده بسیاری از نانوایان کلاله توسط دامداران به عنوان خوراک احشام خریداری می‌شود.

ابراهیمی تودرواری تصریح کرد: تشدید نظارت‌ها بر روند عرضه خارج از شبکه آرد و نان در ۲ هفته اخیر، باعث گلایه شهروندان کلاله از کاهش عرضه نان در نانوایی‌ها و تشکیل صف‌های طولانی شده که برخورد جدی با خبازان متخلف در دستور کار قرار دارد.

درهمین پیوند مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان نیز به خبرنگار ایرنا بابیان اینکه قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی برای نانوایان دولتی ۳۵۰ هزار ریال و برای نانوایان آزادپز (نیمه دولتی) ۵۰۰ هزار ریال است، گفت: تفاوت قیمت آرد دولتی و بازار آزاد سبب شده تا شماری از خبازان استان برخلاف قانون اقدام به فروش آرد یارانه‌ای با قیمت هر کیسه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در بازار نمایند.

محمدرضا حجی‌زاده، خام فروشی آرد و افزایش قیمت نهاده‌های دامی را از عوامل اصلی ایجاد صف در مقابل نانوایی‌های گلستان دانست و افزود: خیلی از دامداران به‌جای خرید خوراک دام با قیمت مثلا هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال تمایل به خرید نان با قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال دارند.

شهرستان کلاله ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.