مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

نهاده‌ها از طریق وزارتخانه در سامانه بازارگاه ارائه می شود

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: نهاده‌ها از طریق وزارتخانه در سامانه بازارگاه ارائه شده و ما بر اساس سهمیه استان آن را وارد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگارساجد خبر، قدرت الله مقصودلو اظهار کرد: نهاده‌های یارانه‌ای با نرخ دولتی مانند سبوس، ذرت، سویا، کنسانتره و غیره بین دامداران با قیمت پایین‌تر از بازار توزیع می‌شود.

وی افزود: با بیان اینکه آزادسازی سبوس منتفی شده است، افزود: ۲۵ کارخانه خوراک دام در گلستان وجود دارد که نهاده‌ها از این طریق بین تعاونی‌ها و دامداران توزیع می‌شود.

مقصودلو بیان کرد: در سال ۹۹ حدود ۷۷ هزار و ۹۰۰ تن جو دولتی، ۲۲ هزار تن ذرت، ۱۹ تن سبوس و ۱۱۷ هزار تن کنسانتره بین دامداران توزیع شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: در سال جاری نسبت به سال ۹۸ قیمت نهاده‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته به عنوان مثال در ذرت دامی دولتی ۴۰ درصد، ذرت دامی آزاد ۶۰ درصد، جو دامی آزاد ۱۰۶ درصد، جو دامی دولتی ۳۴ درصد، کنجاله سویا دولتی ۴۳ درصد، کنجاله سویا آزاد ۲۷ درصد و سبوس آزاد ۴۲ درصد افزایش قیمت را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت تمام شده از قیمت خرید کمتر باشد دامداران متضرر می‌شوند، افزود: امسال خشکسالی هم مزید بر علت شده و با کاهش کاه، کشاورزان در تهیه علوفه با مشکل مواجه شده‌اند.

مقصودلو اضافه کرد: قیمت تمام شده با قیمت فروش همخوانی ندارد لذا شاهد هستیم که برخی دام‌های خود را می‌فروشند.

وی ادامه داد: قیمت دام در بازار به مرز ۴۰ هزار تومان رسیده بود که طی روزهای اخیر افزایش یافته و مبلغ ۴۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: بخشی از این مسأله به صنعت و معدن برمی‌گردد که باید قیمت‌ها را کنترل کرده و این مشکل مربوط به استان نیست و در سراسر کشور اتفاق افتاده است.

وی گفت: باید بخشی از صادرات دام آزاد شده تا مازاد نیاز کشور به خارج صادر شود.

مقصودلو عنوان کرد: اگر سهم نهاده‌ای یارانه‌ای استان افزایش یابد مشکلات ما کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد دامداری‌های صنعتی استان دام سنگین بوده و مابقی سبک هستند و بیشترین درصد دام سبک در شهرهای گنبدکاووس، مراوه‌تپه، آق قلا و علی آبادکتول و بیشترین درصد دام سنگین در گنبدکاووس، کلاله، گرگان و آق قلا قرار دارند.

‌مقصودلو ادامه داد: بزرگترین دامداری دام سنگین استان هزار راسی بوده و بزرگترین دامداری دام سبک چهار هزار راسی است.

۴۹ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش دامپروری گلستان در ۶۲ هزار و ۲۶۶ واحد دامداری کوچک و بزرگ مشغول فعالیت هستند و اگر مسئولان این تغییرات قیمتی را کنترل نکنند شاهد بیکار شدن بخش زیادی از این افراد خواهیم بود.