مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان عنوان کرد:

گلستان در معرض پدیده بیابانزایی و گرد و غبار قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: گلستان علي رغم موقعيت جغرافيايي و استقرار در نوار شمالي كشور در معرض پديده بیابانزایی و گرد و غبار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، عبدالرحیم لطفی اظهار کرد: استان گلستان علی رغم موقعیت جغرافیایی و استقرار در نوار شمالی کشور به لحاظ مجاورت با بیابان‌های کشور ترکمنستان و اثرات عوامل اقلیمی چون تأثیر کمربند پرفشار جنب حاره‌ای، وجود عوامل زمین‌شناسی همانند وجود اراضی شور و رسوبات ریزدانه بستر قدیمی دریای خزر و نیز سفره آب‌های شور سطحی به‌طور بالقوه در معرض پدیده بیابانزایی و گرد و غبار قرار دارد.

وی افزود: اکوسیستم شکننده موصوف سطحی حدود ۱۲۰ هزار هکتار از مناطق شمالی استان را مستعد فرسایش بادی نموده است علاوه بر این سطحی بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار از استان در معرض بیابانزایی قرار دارد.

لطفی ادامه داد: براین اساس استان گلستان از سال ۱۳۹۳ بعنوان یکی از ۲۲ استان دارای بیابان کشور محسوب می گردد.

وی گفت: در سال‌های اخیر شدت خشکسالی به عنوان یکی از تبعات تغییراقلیم، موجب افزایش پدیده گرد و غبار از نظر فراوانی، تداوم و شدت شده که به لحاظ شوری اراضی شمالی استان، پتانسیلی برای بروز طوفان های نمکی و پدیده گرد و غبار بیش از پیش فراهم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون هفت کانون بحرانی داخلی مربوط به فرسایش بادی در سه شهرستان گلستان شناسایی شده است که در این راستا از سال ۱۳۹۴ اقدامات متنوعی در زمینه بیابان زدایی در حال انجام است.

وی افزود: بدیهی است اقدامات مقابله با بیابانزایی و تقویت مراتع فقیر استراتژی اثبات شده و مقرون به صرفه برای ارتقای وضعیت جوامع محلی است و در نهایت نیل به توسعه پایدار با مشارکت مردم مورد انتظار خواهد بود.