تنور داغ انتخابات در گمیشان/ ترکمن‌ها حماسه خلق می‌کنند

شهرستان مرزی گمیشان در آستانه برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد شاهد جنب و جوش و تحرک بالای ترکمن ها برای خلق حماسه دیگر است.

به گزارش ساجد خبر، شهرستان مرزی و ترکمن گمیشان در مجاورت سواحل دریای خزر این روزها حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است و تکاپو و جنب و جوش فعالان اجتماعی و سیاسی منطقه سبب رونق فضای انتخابات در این شهر ۸۰ هزار نفری شده است.

علاوه بر تشکیل چند ائتلاف در بین داوطلبان حضور در انتخابات شورای شهر گمیش تپه و سیمین شهر برای تصاحب کرسی‌های پارلمان شهری، بازار انتخابات در بیش از ۳۰ روستای این شهرستان هم داغ است.

مشارکت بیشتر از میانگین استانی و کشوری شهرستان گمیشان در انتخابات سنوات گذشته سبب شده تا دفاتر رسمی برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری هم، از هم اکنون به فکر جذب کنشگران اجتماعی و سیاسی منطقه در خیمه گاه سیاسی خود باشند تا از آرای ترکمن‌ها در منطقه در رویداد سیاسی ۲۸ خرداد بی‌نصیب نمانند.

نقش آفرینی ترکمن‌ها در انتخابات گذشته سبب شده تا داوطلبان منصب ریاست جمهوری در مناظرات سیاسی چندین بار از نام قومیت ترکمن استفاده کنند تا شاید از این طریق بتوانند نظر اهالی اهل سنت را جلب کنند و سبد آرای آنها از رأی ترکمن‌ها خالی نباشد.

البته شرایط خاص کرونایی هم سبب شده تا تنور انتخابات در فضای مجازی داغ‌تر از فعالیت‌های میدانی در سطح شهر باشد لذا نصب پوستر و بنر نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته و شاهد فعالیت هواداران در فضای مجازی هستیم.

پیش بینی ۷۸ صندوق اخذ رأی در گمیشان

فرماندار گمیشان هم در این خصوص گفت: انتخابات در گمیشان در دو شهر گمیش تپه و سیمین شهر و ۲۸ روستای شهرستان برگزار می‌شود.

احمد دستمرد افزود: ۷۸ صندوق آرا مردم را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراها جمع آوری می‌کنند.

اهالی گمیشان در انتخابات قبلی خالق حماسه بزرگی بوده و امسال هم باید حماسه خود را تکمیل کنند وی بیان کرد: انتخاب درست اعضای شوراهای شهرها و روستاها می‌تواند زمینه توسعه و آبادانی شهر و روستاها را فراهم کند. دستمرد اضافه کرد: مردم گمیشان آماده حضور گسترده در انتخابات بوده تا بار دیگر وفاداری خود را به نظام نشان دهند.

وی گفت: براساس روز شمار انتخابات ۱۴۰۰؛ تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری از هفت خرداد شروع و به مدت ۲۰ روز تا تاریخ ٢٧ خرداد، مجاز است.

فرماندار گمیشان متذکر شد: تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم از ٢٠ خرداد شروع و ساعت هفت صبح ٢٧ خرداد به پایان می‌رسد.

دستمرد تصریح کرد: هرگونه تجمع انتخاباتی، سخنرانی و غیره در اماکن سربسته از قبیل مساجد و سالن‌های ورزشی ممنوع بوده و در اماکن روباز باید بر اساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت باشد.

طبق گفته وی رؤسای ستادها قبل از انجام هرگونه تبلیغات جهت دریافت شیوه نامه بهداشتی تبلیغات باید به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.

مشارکت حداکثری و اثبات وفاداری ترکمن‌ها نسبت به نظام

امام جمعه اهل سنت خواجه نفس گمیشان در خصوص انتخابات به خبرنگار مهر گفت: اولین و مهم‌ترین مساله در انتخابات ۲۸ خرداد حضور حداکثری مردم است و با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، این مشارکت حمایت مردم از نظام را به همه دشمنان و استکبار جهانی ثابت می‌کند.

حاج آخوند امانگلدی حنفی اضافه کرد: مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان به ویژه گمیشان که در انتخابات قبلی خالق حماسه بزرگی بودند باید امسال هم حماسه خود را تکمیل کنند.

این روحانی اهل سنت اظهار امیدواری کرد: مردم ترکمن منطقه روز جمعه ۲۸ خرداد هم پای سایر اقوام ساکن گلستان در انتخابات شرکت گسترده ای داشته و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی و اثبات وفاداری ترکمن‌ها به نظام و مقام معظم رهبری ثبت کنند.

وی اضافه کرد: عملی ترین شکل حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی حضور همیشگی در صحنه است که با شرکت در انتخابات و راهپیمایی جلوه گر می‌شود.

وی گفت: اهل سنت گمیشان و کل گلستان در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور همپای برادران شیعه حضور داشته اند و روز ۲۸ خرداد هم بار دیگر اتحاد خود را در تعیین سرنوشت اثبات می‌کنند.

شهرستان مرزی گمیشان در منتهی الیه غربی گلستان یکی از ۳۲ شهر محروم کشور محسوب می‌شود که باید داوطلبانه تصاحب کرسی پاستور راهکار جدیدی برای محرومیت زدایی از این منطقه ترسیم کنند.