نشر درگیری‎های اخیر گلستان در فضای مجازی چهره خشنی از استان را نمایان کرد/ ترویج مهارت کنترل خشم در جامعه

منتشر شدن درگیری اخیر در یکی از جنگل‎های استان در فضای مجازی بار چندان مثبتی برای گلستان در پی نخواهد داشت چرا که با نشر این‌نوع فیلم استان ما در منظر دیگران به یک استان خشن تبدیل شد و بروز این اتفاق تلخ بدون تردید بر ورود گردشگران بی‌تأثیر نخواهد بود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از فارس از گرگان، طی روزهای اخیر اخبار تلخی در خصوص بروز یکسری درگیری‎های خشن در استان گلستان و در فضای مجازی منتشر شد، اتفاقی که نگاه‌های زیادی را به سمت استانی که سال‌هاست مردم آن در کنار اقوام و فرهنگ مختلف مسالمت‌آمیز با هم زندگی می‎کنند، دوخت.

اگر چه در سال‌های اخیر اخبار منفی در خصوص بروز اعمال خشونت‌آمیز در نقاط مختلف کشور شنیده می‎شود؛ اتفاق‎هایی که در تمام آن جای خالی مهارت کنترل خشم احساس می‎شود اما منتشر شدن درگیری اخیر در یکی از جنگل‎های استان در فضای مجازی بار چندان مثبتی برای گلستان در پی نخواهد داشت چرا که با نشر این‌نوع فیلم  استان ما در منظر دیگران به یک استان خشن تبدیل شد و بروز این اتفاق تلخ بدون تردید بر ورود گردشگران بی تأثیر نخواهد بود.

*بازتاب درگیری اخیر در گلستان چهره خشنی از استان را برای دیگران نمایان کرد/ این حوادث بر ورود گردشگران به استان تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت

در همین رابطه رئیس پلیس آگاهی گلستان در خصوص درگیری‎های اخیر در استان اظهار کرد: جرم، مخصوصأ جرایم خشن یک مسأله چند وجهی است که دو ضلع منشوری آن  پلیس و دستگاه قضا هستند و بقیه اضلاع را رسانه‎ها، تربیت خانوادگی، مدارس و خیلی مسائل دیگر تشکیل می‎دهد که بر جرم و خشونت مؤثر هستند.

مجتبی مروتی تصریح کرد: اگر می‎خواهیم جرایم خشن به حداقل برسد باید تمام این اضلاع دست به دست هم دهند تا این موضوع در استان کم شود.

وی با بیان اینکه بازتاب دو درگیری اخیر در فضای مجازی برای استان ما بسیار بد تمام شد، افزود: این حوادث چهره خشنی از گلستان برای دیگر مردم کشور نمایان کرد و همین دو اتفاق بر ورود گردشگران به استان تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

*نشر درگیری‎ها در فضای مجازی کمکی به پلیس نمی‎کند

رئیس پلیس آگاهی گلستان با گلایه از افرادی که این نوع درگیری‎ها را در فضای مجازی نشر دادند، گفت: نشر این اتفاقات در فضای مجازی کمکی به پلیس نمی‎کند بلکه باعث فراری شدن مجرمین می‎شوند و کار تعقیب و دستگیری آنها را عقب خواهد انداخت.

مروتی از مردم درخواست کرد در صورت  دسترسی به این نوع فیلم‎ها به سایت‎های پلیس یا کلانتری‎ها مراجعه و این فیلم‎ها را در اختیار پلیس قرار دهند تا اشراف بیشتری به موضوع داشته باشیم در واقع منتشر کردن این نوع درگیری‎های موجب پیچیده‎تر شدن رسیدگی‎ها می‎شود و نیروهای پلیس را تحت فشار قرار خواهد داد و از طرفی موجب خواهد شد سیستم قضا تصمیم‌گیری درستی را انجام ندهد.

* حمل سلاح سرد نامتعارف جرم محسوب می‎شود و ۶ ماه حبس دارد/  پایین بودن مهارت کنترل خشم در جوانان

وی در خصوص مجازات اعمال خشن در جامعه گفت: چند سال گذشته قانونی را پلیس آگاهی با مجلس شورای اسلامی هماهنگ‌ و مصوب شد که طی آن حمل هرگونه سلاح سرد ۶ ماه حبس در پی خواهد داشت در واقع حمل سلاح سرد نامتعارف جرم محسوب می‎شود و ۶ ماه حبس دارد.

رئیس پلیس آگاهی گلستان ابراز کرد: متأسفانه برخی جوانان به خاطر استفاده یکسری از مواد مخدر به محض آن‎که اولین درگیری پیش می‎آید شروع به تبر کشیدن و چاقو کشیدن می‎کنند این امر نظارت بزرگترها و خانواده را می‎طلبد، از سویی این فرهنگ حمل سلاح سرد باید تغییر کند.

مروتی بیان کرد: جرایمی از قبیل اتفاقات اخیر در استان قبلأ هم در نقاط مختلف کشور وجود داشته است اما به دلیل استفاده گسترده از فضای مجازی و بازتاب این اتفاقات مردم فکر می‎کنند این جرایم بیشتر شده و قبلأ وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه هر جامعه‎ای مشکلات خاص خودش را دارد، گفت: پدیده چاقوکشی یا تبرکشی که در اینجا وجود دارد در استان‎های جنوبی نیز در مراسمات عروسی از اسلحه استفاده می‎کنند و البته تلفات هم مشاهده شده است در واقع هر جامعه‎ای به تبع فرهنگ خودش این موضوعات را دارد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی گلستان مهارت کنترل خشم در جوانان بسیار پایین است و این‌امر نیاز به آموزش و مهارت دارد.

*عدم دسترسی به فرصت‎های برابر اجتماعی و اقتصادی محرکی برای بروز اعمال خشونت‌آمیز در جامعه

یک جامعه شناس در خصوص بروز اعمال خشونت‌آمیز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه خشونت به یکی از بخش‎های زندگی تبدیل شده و آستانه تحمل و تاب‌آوری افراد جامعه به شدت کاهش  یافته است.

«هدی حلاج» جرایم مبتنی بر خشونت همچون عصبانیت، خشم، توهین و نزاع را در صدر آمار مربوط به جرایم عنوان کرد و گفت: خشونت انواع مختلفی از جسمی، روانی، جنسی و کلامی دارد و هر نوع آن از خفیف گرفته تا شدید تهدیدی برای روح و جسم فرد محسوب می‎شود.

وی بیان کرد: وقتی فرد یا گروهی در جامعه برای حفظ و ایجاد نظم یا پیشبرد امیال و اهداف خود به زور و قوه قهریه متوسل می‎شود خشونت اتفاق می‎افتد اما باید دانست که چنین جریانی نه تنها باعث ایجاد نظم نخواهد شد بلکه بیشتر افراد را از قوانین و مقررات و شیوه برقراری نظم منزجر خواهد کرد.

این جامعه‌شناس بیان کرد: در جامعه پرخاشگر افراد نسبت به هم اعتماد ندارند این جامعه پرتنش خواهد بود و برای حل مسائل و مشکلات شخصأ اقدام خواهند کرد.

حلاج، عدم دسترسی به فرصت‎های برابر در جامعه را از نظر اقتصادی و اجتماعی مانند یک محرک برای بروز رفتارهای خشونت‌آمیز عنوان کرد و افزود: از سویی الگوی رفتاری خشن و پرخاشگری در خانواده و بی‎توجهی به اصول تربیتی نیز در ایجاد خشونت مؤثر است.

وی اضافه کرد: از مسوولان انتظار می‎رود برای بهبودی شرایط اجتماعی، کاهش بیکاری و توزیع برابر ثروت و موقعیت‎های اجتماعی بیشتر تلاش کنند چرا که جامعه خشن مستعد هر نوع جرم و کج‌رفتاری می‎باشد.

به گفته وی تأثیر رسانه‎ها و آموزش و پرورش در زمینه افزایش مهارت‎های اجتماعی افراد و آشنایی فرد با‌ حقوق خود در کاهش خشونت امری انکارناپذیر است.