سکته‌های سریالی آب و برق در قلب گلستان/ خوش‌نشین‌های «زیارت» حتی یک‌ساعت قطعی برق ندارند!

سکته‌های سریالی قطع آب و برق در نقاط مختلف استان گلستان باعث شده است تا مردم، کسبه و بازارایان بیشترین ابراز نارضایتی را از این مسئله داشته باشند این در حالی است که خوش‌نشین‌های «زیارت» به راحتی و بدون قطعی از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از فارس از گرگان، زهـره رجــبی- سکته‌های سریالی آب که از بهار ۱۴۰۰ در برخی نقاط گرگان مهمان خانه‌های مردم شده است، سوژه نگران‌کننده‌ای بود که از سوی مسوولان نیز با عناوین مختلف همچون خشکسالی، گرمای زودرس تابستان، افت فشار آب، مدیریت مصرف و حالا هم قطعی پراکنده برق و خاموشی‌های چند ساعته به این مسائل اضافه شده و به مشکلات این بخش دامن زده است، نکته قابل تامل این اتفاق، به خوش‌نشین‌های زیارت برمی‌گردد که با وجود ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق اما نورچشمی‌ها از خدمات آب و برق بی‌نصیب نیستند و گویا شانس و اقبال برای‌شان اینگونه رقم خورده که نباید متحمل سختی و نگرانی باشند.

استان گلستان که به گفته مسوولانش این روزها خشکسالی نیم قرن اخیر را تجربه می‌کند ظاهرا از منابع آبی خوبی هم برخوردار نیست و این در حالی است که علاوه بر کاهش ۳۰ الی ۷۰ درصدی آورد رودخانه‌های استان میزان بارندگی در گلستان نیز حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

آب شرب استان گلستان از طریق ۶۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی که به واسطه وجود ۳۵ هزار حلقه چاه کشاورزی حادث شده است گریبان مردم را گرفته و مشترکان این خدمت گرفتار قطعی مکرر آب شرب شدند.

از سویی گلستان که استانی نیمه‌صنعتی و مشهور به کشاورزی و دامپروری است در تابستان باید با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند وجود ۳۵ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان باعث شده تا کشاورزان، چرخه اقتصاد و اشتغال‌شان را از اعماق زمین بیرون بکشند و اینگونه است که سفره‌های زیرزمینی خالی از نعمت آب می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم دادند که در ساعاتی از روز قطعی و افت فشار آب برای شهروندان اذیت‌کننده باشد، قطعی دو ساعته برق هم به گونه‌ای دیگر مردم را با گرمای کلافه‌کننده آزار می‌دهد.

*روزانه ۹ ساعت آب نداریم/ قطعی ۲ ساعته برق در روزهای داغ تابستانی پشت فر نانوایی

یکی از شهروندان گرگانی می‌گوید هر شب آب از ساعت ۲۱ قطع و ساعت ۶ صبح وصل می‌شود و به مدت ۹ ساعت آب نداریم، اگر مسوولان تدبیری بیندیشند که ساعات قطعی آب کمتر شود، بهتر است.

این شهروند ادامه می‌دهد: ما هم قبول داریم که باید صرفه‌جویی کنیم و اداره آب هم بهترین ساعت را برای قطع در نظر گرفته است، اما از طرفی شرایط کرونایی سلامت مردم را تهدید می‌کند اگر شرایطی پیش‌بینی کنند زمان قطع آب ساعت ۱۲ و قبل از اذان صبح وصل شود برای ما بهتر است.

شهروند گرگانی که قطعی آب و برق او را هم مانند سایر مردم کلافه کرده است، می‌گوید: با قطعی برق اگر وسایل زندگی‌مان آسیب ببیند با این اوضاع نابسامان اقتصادی و گرانی چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود.

در این میان کسبه و بازاریانی که طی ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا با محدودیت‌های فعالیت مواجه بودند و تعطیلی بازار به اقتصاد آنها صدمه وارد کرده بود حالا معضل قطعی برق هم برای آنها به داستانی غم‌انگیز تبدیل شده است، از سویی دیگر نانوایان هم که در این روزهای داغ تابستانی پشت فر نانوایی صورت‌شان سرخ و عرق بر جبین‌شان می‌نشیند با قطعی چند ساعته برق مجبور هستند با دستان خسته و بی‌رمق فر داغ دوار را بچرخانند تا نان بر سر سفره‌های مردم برود، دغدغه‌های شهروندان و بازاریان در گردونه معیشت و اقتصاد کم نیست، مسوولانی که رسالت خدمت‌رسانی به جامعه را برعهده دارند باید بدانند ایجاد نارضایتی عمومی در شرایطی که در آستانه انتخابات قرار داریم اصلا زیبنده مسوولانی که با شعار تدبیر و امید روی کار آمدند نیست.

*قطعی برق و ضررهای میلیونی کاسبان/ روز جمعه و چراغ‌های روشن در یک پارک جنگلی!

یکی از بازرسان اداره‌ کل بازرسی استان گلستان نیز پیرامون ضرورت توزیع عادلانه خدمات گفت: تولید رمز ارزها باعث افزایش مصرف برق شده است.

سید نوید جاویدان از مسوولان متولی بخش کشاورزی خواست تا نسبت به نصب کنتورهای هوشمند اقدام کنند و افزود: استان ما شرایط ویژه‌ای دارد، گلستان منطقه نیمه‌‌صنعتی و کشاورزی است.

وی قطعی برق را یکی از مشکلات گریبانگیر جامعه برشمرد و تصریح کرد: برخی مشاغل وقتی وسط کار برق قطع می‌شود میلیون‌ها تومان ضرر می‌کنند.

این بازرس گلستانی با تاکید بر اینکه قطعی‌ها حتما براساس آنچه به مردم اعلام می‌شود باید صورت بگیرد، گفت: اگر اطلاعات درست و به هنگام به مردم داده شود اقدام به صرفه‌جویی می‌کنند.

جاویدان با اشاره به اینکه مردم خواهان استفاده از انرژی خورشیدی «انرژی نو» هستند، ابراز کرد: استفاده از این شبکه بسیار گران است، اگر تسهیلاتی در این زمینه اتخاذ شود نتایج خوبی خواهد داشت.

به گفته وی؛ روز جمعه گذشته گزارش کردند در یکی از پارک‌های جنگلی در هنگام روز چراغ‌ها روشن بود که باید این‌ها مدیریت شود، روستای «زیارت» که معروف به خوش‌نشین‌ها است و ساخت‌وسازهای غیرمجاز وجود دارد حتی یک ساعت قطعی برق نداشتند اما در گرگان با قطعی برق مواجه بودیم!.

جاویدان با ارائه پیشنهادی خواستار کاهش ساعات کار اداری در ایام تابستان شد و گفت: به دلیل شیوع کرونا در ماه‌های گذشته پاساژها تعطیل شد، بازار مردم خوابید و اکنون اقتصاد برخی مشاغل به برق گره خورده است و با قطعی آن ضرر زیادی به مردم وارد می‌شود، حتما باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های دقیق و جدی صورت بگیرد.

* تلاش برای به حداقل رساندن ساعات مدیریت مصرف و افت فشار آب در گلستان/ بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان گلستان وجود دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان که خبر از کمبود یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب در استان خبر داده بود، نیاز آبی این شهرستان را یک‌هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود کمبود در حوزه تولید و تامین آب وجود دارد.

بهزاد هرمزی در خصوص افت فشار آب در برخی ساعات شبانگاهی تصریح کرد: شهرستان گرگان به ۱۰ منطقه فشاری تقسیم شده و افت فشار آب به منظور پایداری شبکه توزیع آب است، اگر این مدیریت فشار اعمال نشود مشکلاتی در تامین آب شرب شهروندان به وجود می‌آید، تلاش ما این است ساعت مدیریت مصرف و افت فشار آب به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه گرگان تنها مرکز استان در کشور فاقد سد برای تامین آب شرب شهروندان است، گفت: طرح ایجاد سد در گرگان مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان همچنین با اشاره به اینکه ۷۴ روستای گلستان فاقد آب است، ابراز کرد: آبرسانی به این روستاها منوط به تامین بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار خواهد بود و این در حالی است که مجموع اعتبارات سال ۱۳۹۹ در حوزه آب شرب روستایی ۶۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

هرمزی با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان گلستان وجود دارد، گفت: چاه‌های شهر گرگان هشت درصد کاهش آبدهی داشتند و همه این موارد حاکی از آنست که باید نسبت به مدیریت مصرف دقت بیشتری داشته باشیم.