رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان:

جلوگیری از تکرار نزاع خیابانی در گلستان به آموزش مدیریت خشم نیاز دارد

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان با اشاره به شرارت‌های اخیر با استفاده از تبر در این استان بر ضرورت آموزش مدیریت خشم و مهارت‌ فردی برای جلوگیری از نزاع خیابانی تاکید کرد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ایرنا، دکتر بهرام بختیاری‌سعید روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی افراد به‌خاطر نداشتن تجربه مناسب مدیریت خشم، هنگام مواجهه با اتفاقاتی که خلاف میل آن ها است وارد درگیری و نزاع شده و خسارت‌های زیادی به آرامش و امنیت جامعه وارد می کنند.

وی بیان کرد: طبق یافته های روانشناسی، افراد دخیل در این گونه درگیری ها از مشکلات روانی، شخصیتی، اجتماعی، فرهنگی، اختلالات و ناتوانی در برقراری مهارت ارتباطی رنج می برند.

بختیاری‌سعید افزود: بر اساس بررسی روانشناسی اجتماعی و جامعه شناختی، شهرها، استان ها و مناطق دارای تنوع قومیتی زیاد، مستعد بروز درگیری های خشن مانند اتفاقات هفته های اخیر گلستان است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان ادامه داد: در این گونه نزاع ها، افراد دلیل شروع دعوا را نمی دانند و فقط برای حمایت از فرد وابسته به قوم و یا نزدیکان خود، به حمایت از او برخاسته و وارد درگیری می‌شوند.

وی تصریح کرد: گلستان به دلیل برخورداری از تنوع قومیتی و آموزش ناکافی افراد در سنین مختلف، مستعد بروز درگیری های خشن است که تداوم آموزش و تقویت حس همبستگی و وحدت، می تواند از تکرار این گونه نزاع ها جلوگیری کند.

وی افزود: هر چه همبستگی در افراد یک جامعه، مجموعه و گروه بیشتر باشد خروجی آن کاهش اتفاقات نامناسب و نزاع های خشن است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گلستان با اشاره به ضرورت شناخت درست افراد از هیجانات درونی و محیط زندگی خود اظهار داشت: انجام فعالیت های هنری، ورزشی و روی آوردن به معنویت و دعا موجب افزایش اعتقاد و ایمان عملی به خدا، توکل و صبر شده و یکی از تاثیرات آن کنترل و مدیریت خشم است.

بختیاری سعید بیان کرد: فرایند رسیدگی به این گونه درگیری ها نباید طولانی شود چون در آن صورت اثر تربیتی و پیشگیرانه خود را از دست خواهد داد.

وقوع ۲ حادثه شرارت با تبر به فاصله کمتر از ۱۰ روز در گرگان واکنش گسترده افکار عمومی را در بر داشت.

جمعه هفته گذشته فیلم کوتاهی از درگیری در یکی از روستاهای گرگان توسط کاربران فضای مجازی گلستان پخش شد که در آن تعدادی موتورسوار پس از جدال لفظی با یک راننده نیسان به وی حمله کرده و با وارد کردن ضربه تبر او را نقش زمین کردند.

این درگیری به ضربه تبر ختم نشد و موتورسواران به هواخواهی از ضارب به دیگر سرنشینان نیسان که کودک و زن هم در میان آنان بود، حمله کرده و توجهی به فریاد و گریه های ناشی از ترس زنان و کودکان نداشتند.

گلستان در شوک وقوع این اتفاق بود که اعلام دستگیری ضارب اصلی و دیگر عوامل درگیری، اندکی از موج التهاب و ترس جامعه را کم کرد اما یک هفته بعد فیلم دیگری از وقوع حمله با تبر در نقطه دیگری از گرگان منتشر شد که در آن جوانی پس از باز کردن در خودرویی که در وسط خیابان متوقف شده بود، چند ضربه متوالی با تبر به راننده وارد کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان با اشاره به پیگیری و دستور فرمانده انتظامی گلستان برای دستگیری هرچه سریعتر عامل تبرکشی اخیر گرگان گفت: پرونده در اختیار تیمی ویژه از ماموران پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفته است.

سرهنگ رضا رضی با هشدار به هنجارشکنان و مخلان امنیت جامعه، تاکید کرد: پلیس قاطعانه در برابر اینگونه اقدامات ایستاده و برابر قانون و مقتدرانه برخورد خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان هم با اشاره دومین تبرکشی چند روز اخیر در استان گفت: در برخورد با اوباش از رافت خبری نیست.

هادی هاشمیان اظهار داشت: گلستان به نگارستان ایران و وحدت و آرامش ساکنان آن شناخته می شود و اجازه نمی‌دهیم اوباش با عربده کشی و قدرت نمایی این وجهه را خدشه دار کنند.

وی گفت: کسانی که با عربده کشی، تهدید و قدرت نمایی، امنیت روانی جامعه را به هم بریزند در انتظار اشد مجازات باشند.