انتقاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از بی‌تدبیری دولت در ماجرای خاموشی‌ها/ “همه مردم از قطعی برق متضرر شده‌اند”

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قطعی‌های گسترده و چند ساعته برق را عین بی‌تدبیری دانست و گفت: مردم از وضعیت به وجود آمده بسیار ناراضی و عصبانی هستند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از تسنیم از   گرگان ، قطعی‌های گسترده و چند ساعته برق در حالی گریبانگیر مردم شده است که در همین استان گلستان، نیروگاه برق علی آبادکتول چیزی حدود ۹۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند و از سوی دیگر چند سالی هست که بحث سیکل ترکیبی این نیروگاه مطرح بوده که می‌تواند افزایش تولید نیروگاه را به دنبال داشته باشد اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

بخشی از قطعی‌های برق ناشی از عدم سرمایه گذاری در این صنعت است. براساس برنامه ششم توسعه تکلیف شده بود تا سالانه ۵۰۰۰ مگاوات به توان تولیدی برق کشور افزوده شود اما دولت در انجام این قانون ناتوان بوده و نصف این رقم را اجرایی کرده است.

در همین باره با رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم گرگان و آق قلا گفت‌وگو کردیم. وی معتقد است قطعی‌های برق با توجه به دلایلی که وزارت نیرو اعلام می‌کند، قابل پیش بینی بود و باید برای آن فکری می‌شد؛ نه اینکه بدون برنامه و به مدت طولانی برق شهروندان را قطع کنند.

سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: در حال حاضر مصرف برق استان حدود ۱۰۰۰ مگاوات است که در اوج مصرف و در گرمای تابستان این میزان به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند. در شرایط فعلی که هنوز روزهای گرم سال از راه نرسیده و تازه در ابتدای خردادماه هستیم، این قطعی‌ها توجیه منطقی ندارد.

وی با اشاره به کاهش سهمیه برق استان از سوی شرکت توانیر گفت: با توجه به مصرف استان، اگر سهمیه استان را کاهش می‌دادند و به ۸۸۰ مگاوات هم می‌رساندند می‌شد با کمی صرفه جویی، این شرایط را مدیریت کرد اما به یکباره سهمیه استان به ۵۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرده است که در همین باره از مسئولان وزارت نیرو، استاندار و مدیر شرکت برق استان پیگیری‌هایی انجام دادم تا هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حضور وزیر نیرو در جلسه این کمیسیون بیان داشت: وزیر به جلسه چند روز قبل نیامد و یکی از معاونانش حضور پیدا کرد که ما هم قرار نبود جلسه‌ای با معاون وزیر داشته باشیم. با این حال طبق صحبتی که با آقای قالیباف داشتم، قرار است وزیر نیرو یکشنبه هفته آینده به مجلس بیاید و درباره قطعی‌های گسترده برق توضیح دهد.

وی با بیان اینکه مردم از این اتفاق ناراضی هستند و مشکلات زیادی برایشان ایجاد شده است، گفت: اگر قرار است قطعی هم اتفاق بیفتد باید براساس یک برنامه زمانبندی شده باشد، متأسفانه با وجود اینکه جدول زمانبندی اعلام می‌کنند اما طبق همان هم عمل نمی‌کنند و این بی نظمی‌ها سبب انتقاد و اعتراض مردم شده است.

سنگدوینی افزود: مشکلات مردم یکی دوتا نیست، الان موقع امتحانات دانش آموزان و دانشجویان است و قطعی‌های برق، آنها را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی کسبه و اصناف هم که در کرونا به شدت آسیب دیدند حالا با قطعی‌های برق بیشتر متضرر می‌شوند. برخی بیماران که در منزل یا بیمارستان‌ها بستری هستند هم نیاز به یکسری خدمات دارند که مستلزم استفاده از برق است و در نهایت واحدهای تولیدی هم که همیشه از قطعی برق ضرر کرده و خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از مصرف برق برای استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز است  و وزارت نیرو باید این موضوع را مدیریت می‌کرد تا این گرفتاری‌ها برای مردم به وجود نیاید.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خاموشی‌ها و قطعی‌های برق عین بی‌تدبیری است، گفت: شهریورماه سال گذشته که برخی از پروژه‌های توانیر به صورت متمرکز به بهره برداری رسید، آقای روحانی گفت با این افتتاح‌ها دیگر در تابستان مشکل قطعی برق نخواهیم داشت اما هم زمستان پارسال و هم الان که در بهار هستیم، با قطعی چند ساعته برق در روز مواجه شده‌ایم.

وی گفت: بخش خصوصی و نیروگاه‌ها مشکل دارند و مطالبات آنها هنوز پرداخت نشده و معلوم نیست وزیر نیرو مشغول چه کاری است؟

سنگدوینی بیان داشت: اینکه می‌گویند تابستان زود رسیده و بارش‌ها کم شده، قابل پیش بینی بود و باید فکری برای این مشکل می‌شد. وقتی برق قطع می‌شود،به تبع آن آب هم قطع شده و حتی چاه‌های کشاورزی هم از کار می‌افتد و زندگی همه مردم در شهرها و روستاها مختل شده است.

وی گفت: در زمستان می‌گفتند که برای تولید برق توسط نیروگاه‌ها گاز نداریم الان که چنین مشکلی نیست، پس کجای کار می‌لنگد؟ از طرفی گفته شده بود چند میلیون مشترک کم مصرف، برق رایگان دریافت می‌کنند پس صرفه‌جویی که این چند میلیون مشترک کرده‌اند، کجا رفته است؟

سنگدوینی با بیان اینکه هرچند دولت باید به علت این اتفاق از مردم عذرخواهی کند، اظهار داشت: بنده هم به عنوان نماینده مردم، از آنان عذرخواهی می‌کنم. این کشور منابع و ثروت خوبی دارد اما برخی مسئولان بی‌تدبیر و بی‌عرضه هستند.