رونمایی از لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعد گرگانی/ سرانه اعتبارات برای مرمت هر بنای تاریخی گلستان کمتر از ۶۰ هزار تومان است

تجری گفت: طی مراسمی با حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعدگرگانی رونمایی شد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از شبستان از گرگان، «احمد تجری» عصر امروز (دوشنبه ۳ خرداد) در آیین اختتامیه برنامه های گرامیداشت هفته میراث فرهنگی در استان گلستان اظهار کرد: هر ساله ۲۸ اردیبهشت روز موزه ها تا سه خرداد به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده و برنامه های متنوعی در این راستا در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان ادامه داد: استان گلستان از تاریخ غنی برخوردار است و می طلبد که به موضوع موزه ها و حفظ این گنیجه ارزشمند بیشتر در این استان بپردازیم.

تجری پرداختن به موضوع فرهنگ را یکی از شرایط رسیدن به توسعه پایدار برشمرد و گفت: نمی توانیم در مسیر رسیدن به توسعه پایدار نسبت به پیشینه فرهنگی و تاریخی خود بی تفاوت باشیم.

وی افزود: نخستین خانه موزه روستایی را در فارسیان مینودشت و نخستین موزه خصوصی در گنبدکاووس با موضوع فرش با حضور مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی وزارت میراث فرهنگی در استان گلستان افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان متذکر شد: موزه روستایی قرق نیز همزمان کار مطالعاتی آن در دست اقدام است و همچنین اعتبارات لازم برای اجرای این پروژه در مساحت ۵۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

تجری ابراز امیدواری کرد که پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان تا شهریور ماه به سرانجام برسد و متذکر شد: در استان گلستان دو بافت تاریخی گرگان و گمیشان را داریم و یکی از دغدغه های ما مرمت و احیای این بافت تاریخی است.

وی خاطرنشان کرد: سرانه ما از اعتبارات دولتی برای مرمت و احیاء ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان در استان گلستان است و با این عدد نمی توانیم وظایف خود را برای این بناهای تاریخی انجام دهیم و لذا با مشارکت مردم و بخش خصوصی درصدد هستیم بستری را فراهم کنیم که این بناهای تاریخی با کاربری های گردشگری احیاء و مرمت شود.

گفتنی است در این مراسم از لوح ثبت ملی تالارفخرالدین اسعد گرگانی رونمایی شد.