تشریح جزئیات سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در سال جاری

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به تشریح جزئیات سنجش شایستگی‌های حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری که با همکاری معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت انجام می‌شود، پرداخت.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،سید جواد حسینی، در این نشست گفت: در برنامه سنجش سال جاری نوآموزان بدو ورود به دبستان، در ۴مؤلفه شامل: «تعادل ایستا و پویا»، «هماهنگی بینایی حرکتی»، «چابکی و استقامت عضلانی» به پیشنهاد معاونت تربیت‌بدنی به‌عنوان «طرح سنجش شایستگی‌های حرکتی» مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی بابیان این که در سال جاری۵۰۰نوآموز ۶تا ۷سال در هر استان در این طرح ارزیابی خواهند شد، گفت: از این تعداد در هر استان ۲۵۰دختر و۲۵۰پسر خواهند بود. هم‌چنین از هر ۲۵۰نوآموز دختر یا پسر ۱۵۰نفر شهری و ۱۰۰نفر روستایی هستند.

حسینی گفت: پیش‌بینی می‌شود به دلیل عدم مراجعه برخی نوآموزان پیش‌دبستانی در سال گذشته، تعداد نوآموزان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های سنجش در سال جاری۴۰۰هزار نفر افزایش داشته باشد. تعرفه سنجش برای نوآموزان در سال جاری ۵۰ هزار تومان و آزمودن مجدد ۳۰ هزار تومان است و هزینه آزمودن جهش تحصیلی،۱۵۰ هزار تومان است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: حدود ۵درصد دانش‌آموزان رایگان، ۱۰درصد نیم‌بها و تمامی دانش‌آموزان عشایر هم به شکل رایگان سنجش خواهند شد.

وی بابیان این که در سال جاری دو نوع پایگاه «الف» و «ب» وجود دارد که در پایگاه‌های نوع «الف» روزانه ۳۲ تا ۳۶نفر سنجش خواهند شد، گفت: در پایگاه‌های «الف» ۳ آزماینده تحصیلی حضور دارند و تعداد پایگاه‌های «الف» ۶۱۸ پایگاه در کشور است. پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ پایگاه نیز مانند سال گذشته به‌صورت دو شیفت فعالیت داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بابیان این که امسال با دو آزمون جدید برنامه سنجش انجام خواهد شد، گفت: این برنامه از خردادماه آغاز و ۲ برنامه سنجش شایستگی‌های حرکتی و غربالگری مشکلات ویژه یادگیری به آن اضافه‌شده است.