نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

اسلام، دین جنسیتی نیست | کمالات انسانی جنسیت نمی‌شناسد

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با توجه به آیات قرآن گفت: کمالات انسانی جنسیت نمی‌شناسد و زن هم می‌تواند به عالی‌ترین مراتب قرب الهی نائل شود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از حوزه از گرگان، معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان گلستان نشست «جایگاه علم‌آموزی زنان در تمدن نوین اسلامی» را با حضور شماری از مدیران، اساتید، مبلغان و طلاب مدارس علمیه خواهران استان در سامانه سیما برگزار کرد.

در این نشست، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی بیان کرد: مسئله زنان در طول تاریخ، با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده که لازم است بانوان به این فراز و نشیب‌ها توجه کرده و پیرامون آن مطالعه نمایند.

وی با اشاره به ادعای غربیان در دفاع از آزادی زن و افکار و اندیشه‌های تعجب‌آور آنان، گفت: تا سال ۱۹۰۰ در غرب، قانونی برای دفاع از زنان وجود نداشت که مردان به خاطر آن قانون، خود را ملزم به رعایت حقوق زن بدانند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: ویل دورانت نقل می کند: «تا سال ۱۸۸۲ میلادی اگر زنان مالی به دست می‌آوردند نمی توانستند برای خود نگه دارند، بعد از آن قانونی وضع شد که اگر زنی مالی به دست آورد می‌تواند برای خود نگه دارد»، در انگلستان تا قبل از قانون ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۲ شخصیت زن در شخصیت همسرش بود و هویتی نداشت بلکه هویت او به همسری بود که در کنارش زندگی می کرد.

آیت‌الله نورمفیدی افزود: در کتاب “عهد عتیق” کتاب مقدس یهودیان، آمده است که حوا را موجب و عامل گناه آدم دانسته و در دین مسیحیت هم همینطور بوده است، در قرآن نیز به صراحت بیان شده است که با بدنیا آمدن دختر، چهره والدین از ناراحتی سیاه شده و دختران را زنده به گور می کردند.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف تاریخی درباره جایگاه زن، گفت: در چنین جامعه‌ای نبی مکرم اسلام(ص) به رسالت مبعوث شد و از همان روزهای اول، یک خانم(حضرت خدیجه(س) و یک مرد حضرت علی(ع) در کنار پیامبر قرار گرفتند و در تمام صحنه‌ها به رسول اکرم(ص) کمک کردند.

امام جمعه گرگان افزود: با توجه به آیات قرآن، کمالات انسانی جنسیت نمی‌شناسد و زن هم می‌تواند به عالی‌ترین مراتب قرب الهی نائل شود؛ مثل حضرت فاطمه‌زهرا(س)، زن هم می‌تواند در زمینه‌های تعالی، ترقی و اعلمیت به مقامات عالیه برسد.

آیت‌الله‌نورمفیدی در تبیین “جایگاه علمی زنان در تمدن نوین اسلامی” توضیح داد: سوره علق اولین سوره‌ای است که بر پیامبر نازل شد و در بیان «علّم الانسان مالم‌یعلم» نگفته «علّم الرجل یا علّم الرجال» بلکه خداوند به انسان علم آموخت؛ همچنین آیات بسیاری که نیازمند تفکر و تعقل دارد و اختصاصی به مردان ندارد که اسلام، دین جنسیتی نیست.

وی با بیان اینکه شبهات مطروحه در راستای حقوق بانوان، علیه اسلام است، به سه دیدگاه درباره محدوده زمینه‌های علمی بانوان اشاره کرد و عنوان نمود: در بعضی از دیدگاه‌ها مثل سیدجمال اسدآبادی و شیخ محمد عبدو نظرشان این است که بانوان تنها در دانش‌هایی که مربوط به مسئولیت اصلی آنان است مثل مسائل خانواده و تربیت، وارد شوند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: بنابر نظر دوم؛ بانوان علاوه بر مسائل خانواده و تربیت، می‌توانند در مسائل دینی و علمی نیز صاحب‌نظر شوند، در طول تاریخ چنین بانوانی نیز حضور داشتند مثل؛ دختر شهید اول یا دختر علامه مجلسی و غیره.

آیت‌الله‌ نورمفیدی ادامه داد: نگاه سوم این است که علم و دانش هیچ جنسیتی نمی شناسد و بانوان مثل آقایان می‌توانند وارد عرصه‌های مختلف علمی شوند، زیرا علم، کمال است و همانطور که آقایان در همه کمالات می‌توانند ورود پیدا کنند، بانوان هم توان ورود در تمام زمینه‌های علمی را دارند که نظر امام هم این بود.

وی معتقد است: بانوان در تمام زمینه‌های علمی، پزشکی، مهندسی و…می‌توانند وارد شوند، اما باید استعدادسنجی شود که هریک از زنان و مردان در چه زمینه‌هایی استعداد ورود دارند و این مسئله مهم است و باید انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان توضیح داد: بانوان در هر زمینه‌ای که استعداد و توان بیشتری دارند و با ذوق و طبیعت زن سازگار است، به طور قطع پیشرفت‌های بالاتری خواهند داشت و در تمدن نوین اسلامی، همانطور که به مردهای عالم و دانشمند نیاز داریم، به بانوان اهل علم و دانش و فضیلت نیز نیاز داریم و نمی شود که نباشد.

آیت‌الله نورمفیدی اظهار کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند: «در تحصیل علم و تقوا کوشش کنید که علم به هیچکس انحصار ندارد»، اصلاً نظر امام این بود که اگر زنان نبودند، این انقلاب به ثمر نمی رسید، زیرا آنان مردان را وارد میدان می‌کردند.

وی بار دیگر بیان کرد: جایگاه زنان در تمدن نوین اسلامی بسیار جایگاه رفیع و بالایی است و در همه زمینه‌های علمی می‌توانند وارد شوند اما استعداد شناسی هم باید مورد نظر قرار گیرد.