عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛

لزوم ساخت موزه برای معرفی گونه های مختلف پرندگان در ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای جمع آوری و معرفی گونه های مختلف پرندگان ایران، نیازمند موزه ای بزرگ در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر، منصور علی آبادیان عصر یکشنبه در نشست علمی روز جهانی تنوع زیستی در اداره کل محیط زیست گلستان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار گونه پرنده بومی ایران در موزه کشور ازبکستان وجود دارد، اما اگر بخواهیم آن‌ها را با رایزنی هایی به کشور منتقل کنیم، نیازمند موزه ای در خور در این حوزه هستیم.

وی افزود: در کل جهان بیش از ۵۰ هزار گونه از پرندگان بومی ایران در موزه های مختلف وجود دارد و همچنین در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون گونه پرنده در ایران است که تا به حال حدود یک هفتم آن شناسایی شده است.

وی بیان کرد: محققان در حوزه پرنده شناسی کلاً کار سنگینی را بر عهده دارند و باید تلاش کنند تا تحقیقات کاملی را در این زمینه انجام دهند.

علی آبادیان ابراز کرد: متاسفانه اطلاعات زیادی در حوزه گونه های مختلف پرندگان در کشور جمع آوری نشده است، البته توانسته ایم در حوزه پرندگان سبک‌بال تا حدودی کارهای خوبی انجام دهیم که این اطلاعات مربوط به بعد از سال ۱۹۷۷ و توسط فردی با نام «اسکات» است.

وی با بیان اینکه نیاز است تا در سطح کلان مدیریتی کشور برنامه ای جامع را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده انجام دهیم، افزود: تعداد زیادی از گونه های بومی پرندگان در ایران وجود دارد، که شناخته نشده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید تلاش کنیم تا فهرست تنوع زیستی کشور را به روز کرده تا بتوانیم گونه های مختلف را بشناسیم، البته منابع بزرگ اطلاعاتی ما در خارج از کشور وجود دارد که باید به آنها دسترسی پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: از محققان در این حوزه تقاضا می کنم تا اطلاعات را به راحتی در اختیار افراد بیگانه قرار ندهند.

علی آبادیان گفت: ایران کشوری است که در یک چهارراه جغرافیایی قرار گرفته و در حال حاضر ۵۶۵ گونه پرنده در کشور وجود دارد که از این بین ۶۵ درصد گونه های ناحیه پالراتیک را شامل می شود.

وی گلستان را یکی از استان‌های دارای تنوع زیستگاهی و اقلیمی خوب معرفی و اظهار کرد: در قسمت هایی از استان، بخصوص پارک ملی، گلستان از نظر تنوع زیستگاهی و اقلیمی دارای تنوع بالایی از پرندگان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهم ترین مساله در حوزه پرندگان تخریب زیستگاه آن‌ها است که مشکلاتی از قبیل چرای دامی، بریدن درختان و یا ورود فاضلاب های مناطق مسکونی و کارخانه ها به داخل تالاب و متاسفانه شکار توسط اسلحه ها و تفنگ های بادی باعث می شود تا پرندگان شکار شوند.