حل مشکلات در گرو حضور حداکثری مردم در انتخابات / الزام تبیین اهمیت مشارکت مردمی توسط رسانه ها

در انتخابات 1400 همه نگاه‌ها معطوف به نقش تاثیرگذار مردم است، زیرا مردم پشتوانه نظام هستند و این حضور آنهاست که بلوغ سیاسی این مرز و بوم را با انتخاب اصلح و نمایشی از عزم ملی را نشان می دهد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از گلستان ما؛ بار دیگر در ۲۸ خرداد آزمون دیگری برای مردم غیر ایران زمین رقم خواهد خورد که چشم جهانیان به آن خیره است.

برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر اسلامی که نخستین انتخابات بعد از چهل سالگی انقلاب اسلامی خواهد بود و آوردگاهی برای تجدید میثاق با آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود.

انتخاباتی که درسایه ویرورس منحوس کرونا شاید جور دیگری از نظر شکل و ظاهر برگزار شود اما این ویرورس هم نمی تواند ذره ای از غیرت و نقش آفرینی مردم در سرنوشتشان بکاهد.

اکنون در زمان بررسی صلاحیت های ۴۰ نفر نهایی ریاست جمهوری و بازبینی شورای شهرقرار داریم و به زودی سوت آغاز رسمی تبلیغات نیز به صدا در خواهد آمد.

میزان مشارکت در انتخابات رابطه مستقیمی با جایگاه رئیس جمهور در جهان خواهد داشت و به همان نسبت تحقق وعده‌های داده شده را افزایش می دهد زیرا هر اندازه شعارها و برنامه‌های مطرح شده توسط نامزدها با شرایط روز و واقعیت‌های جامعه مطابقت داشته باشد به همین میزان رغبت عمومی برای حضور در این رویداد سیاسی افزایش می یابد.

چنانچه کاندیداها بتوانند با طرح وعده های عملی و اثربخش، قسمتی از دغدغه‌های جامعه را برطرف کنند، مردم راغب به حضور پای صندوق ها شده و میزان مشارکت نیزبالا خواهد رفت.

طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید افرادی توانمند، مسلط و آگاه به وظایف و اختیارات قانونی مسند ریاست جمهوری و یا حتی شوراها، باشند و با احاطه و تسلط به شرایط داخلی و بین‌المللی کشور بتوانند برنامه‌های عملی ارائه دهند لذا هر اندازه آگاهی، آموزه های مدیریتی و اجرایی داوطلبان بیشتر باشد، اثربخشی آنها در جلب نظر مردم و افزایش میزان مشارکت ملموس تر خواهد بود.

استاندار گلستان در این باره اظهار کرد: تلاش تمام دست‌اندرکاران انتخابات، حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی است و همه امکانات استان در مسیر انتخاباتی بانشاط بسیج شده تا منجر به انتخابی اصلح شود.

هادی حق شناس افزود: در انتخابات پیشین شاهد مشارکت ۵۸ درصدی مردم استان بودیم و با وجود شرایط کرونایی امیدواریم با همراهی گروه‌های سیاسی و احزاب بتواند مشارکت مردمی را در انتخابات پیش رو افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه راه اصلاح امور کشور ازصندوق رای می گذرد، تصریح کرد: برای بهتر شدن کیفیت اصلاحات امور مختلف، انتخاب فرد اصلح باید انجام شود.

حق شناس خاطر نشان کرد: انتخاب اصلح زمانی انجام می شود که مشارکت حداکثری اتفاق بیفتد.

نقش تاثیر گذارو تعیین کننده‌ای مردم در انتخابات

غلامرضا منتظری نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در این باره در گفتگو با خبرنگار گلستان ما، گفت: نخستین مقصد انتخابات، تحول و حرکت به سمت مسیر مطلوب و صحبت از تعیین سرنوشت است.

وی با پیوستن به پویش گلستان حضور، تصریح کرد: انتخابات پیش رو از آنجا که نخستین انتخابات در گام دوم انقلاب است، حضور پرشور مردم بسیار مهم جلوه می کند لذا این انتخابات در بعد داخلی به معنای استحکام‌ بخشی و پشتوانه بودن نظام مهم بوده و در بعد خارجی و منطقه‌ای قدرت چانه‌ زنی در روابط و معاهدات بین‌ المللی را افزایش می‌دهد.

منتظری اذعان کرد: در انتخابات پیش‌رو همه نگاه‌ها معطوف به نقش تاثیرگذار مردم است، زیرا مردم پشتوانه نظام هستند و این حضور آنهاست که بلوغ سیاسی این مرز و بوم را با انتخاب اصلح و نمایشی از عزم ملی را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: این حضور نقش تعیین کننده‌ای در کشور و سرنوشت ما خواهد داشت وهر اندازه ما حضور پررنگ تری داشته باشیم گل واژه «ما می‌خواهیم» بیشتر تجلی می‌یابد.

منتظری با بیان اینکه هر یک از ما در تعیین سرنوشت خود و کشور سهیم هستیم، بیان کرد: اگر اکنون می بینیم که با وضعیت مطلوب فاصله داریم یکی از راه‌ها برای تغییر وضعیت کنونی نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت از طریق انتخابات است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب بیش از هر چیزی به امید نیاز است، گفت: براساس شاخص‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری باید فردی انتخاب شود که بذر امید، نشاط و آزادی در مردم ایران را بارور کند.

مشارکت حداکثری اولین اولویت نظام

فرمانده سپاه نینوا گلستان هم در گفتگو با گلستان ما، اظهار کرد: دشمنان ما با تمام توان به میدان آمدند تا حضور مردم را کمرنگ نشان دهند اگر این اتفاق بیفتد شاید امنیت و انقلابمان تهدید شود.

سردار علی ملک شاهکوهی افزود: مشارکت حداکثری اولین اولویت نظام خواهد بود و مورد دوم سلامت و امنیت انتخابات است مردم باید آرامش داشته باشند خبرهایی داریم که دشمن دنبال بر هم زدن نظم و امنیت انتخابات است.

وی اضافه کرد: استان گلستان نماد وحدت اقوام و مذاهب در کشور شناخته می شود و به فضل خدا مردم ولایتمدار ما در این استان فتنه های دشمن برای انتخابات را خنثی خواهند کرد.

شاخص های انتخاب اصلح

مجتبی لشکر بلوکی فعال سیاسی و مدرس سواد رسانه در گلستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: مقام معظم رهبری همیشه در برخی از سخنرانی‌های پیش از انتخابات‌های مختلف به بیان اهمیت این مهم و وظایف رئیس جمهور می‌پردازند.

وی افزود: آنچه از مجموعه سخنان ایشان در باب شاخص نامزد اصلح می‌توان احصاء کرد، « تدیّن»،« تعهد و خوشنامی»، « وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن»،« عزم و اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح»، « دارای برنامه و کفایت لازم»« مرعوب نشدن درمقابل دشمنان»، « ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافیگری»،« مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری»،« اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)» است.

لشکربلوکی اضافه کرد: همچنین« تقید به مسائل اخلاقی، نظیر پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه‌پذیری، توجه به منافع طبقات برخودار جامعه»« تثبیت مواضع عزت‌ آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام»« پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن»،« پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست»، « شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آنها» از دیگر ویژگی های فرد اصلح است

وی تاکید کرد: باید با هوشیاری، توجه و بصیرتی بیشتر به توصیه‌های سکاندار انقلاب اسلامی و نخبگان دلسوز مردم توجه ویژه کنیم.

لشکر بلوکی اذعان کرد: با توجه به شرایط کشور که مهمترین دغدغه مردم مساله، اِشتغال، مَعیشت و تورم است باید ببینیم اسلام و انقلاب مولود اسلام چه راهکاری در این حوزه برای حل مساله دارند؟

وی یادآورشد: برنامه‌ای که به نام «اقتصاد مقاومتی» توسط رهبری معظم انقلاب معرفی شده اقتصادی است که در شرایط دشواری، تهدید و دشمنی بتواند به اهداف خودش برسد، اقتصادی پویا که اهداف مبنایی و تفصیلی را برای خود ترسیم کرده است.

رفته رفته به تایید صلاحیت ها و تبلیغات نامزدها که نزدیکتر شویم می توان گفت که باید بمب تولید محتوای انتخاباتی بترکد و امید داریم ستاد انتخابات وزارت کشور تکانی به خودش بدهد و برای ایجا شورانتخاباتی برنامه را برای مردم پیاده سازی کند.

به گفته احمد ملاشاهی کارشناس ارشد رسانه، مهمترین کار رسانه آگاهی بخشی به جامعه است تا بتوانند مردم را برای انتخاب درست و آگاهانه راهنمایی کنند.

وی افزود: ۴مولفه اصلی برعهده ستاد انتخابات وزارت کشورازجمله «برگزاری انتخابات»، «سلامت انتخابات» «افزایش مشارکت در انتخابات»و «امنیت انتخابات» است که رسانه ها به موازات آن در اطلاع رسانی آن نقش ایفا می کنند.

مدرس سواد رسانه با بیان اینکه اهمیت انتخابات باید برای همه تبیین شود، تصریح کرد: این موضوع مهم است که ما خودمان بدانیم که انتخابات چقدر با اهمیت است؟ ودر این زمان حتی از کرونا با اهمیت تر است.

وی اضافه کرد: هیچ چیزی جای انتخابات را نمی گیرد، باید تبیین شود که این گزاره ها(انتخابات) از نان شب واجب تر و از اوجب واجبات است چرا که همه برنامه ریزیها و مدیریت کشور دردست انتخاب شده ملت در انتخابات است.

ملاشاهی ادامه داد: برای مثال اکنون نوسان قیمت ها و کمبود در گندم، نان، میوه، مرغ و غیره به مدیریت دولت ها مربوط است ویا مشارکت در انتخابات امریکا در اوج کرونا و تغییری که مردم احساس کردن برای مدیریت بهتر زندگیشان و اهمیت انتخاب فرد اصلح برای ریاست دولت را نمایان تر می کند.

وی در ادامه یادآورشد: رویکرد رسانه های دشمن با طراحی بیش از ۲۹۰ رسانه، رادیویی و تلویزیون و فارسی زبان و حتی با گویش های مختلف کشورمان اهمیت انتخابات مارا بیش از پیش نشان می دهد زیاد آنها برای اثرگذاری بر افکار وکاهش مشارکت مردم برنامه ریزی کردند.

ایجاد «بی اعتمادی»، «بیخیالی» و «بی تفاوتی» در مردم از اهداف رسانه های بیگانه

ملاشاهی سه هدف عمده رسانه های بیگانه را ایجاد بی اعتمادی، بیخیالی و بی تفاوتی که حتی از داخل پالس هایی هم به آنها داده می شود که با هدف کاهش مشارکت، ضربه پذیر کردن کشور و انتخاب افرادی ضعیف در راس کشور است تا بتوانند در مجامع بین المللی برآن بتازند.

کارشناس ارشد رسانه اذعان کرد: در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا هم نباید این انتخابات را کم اهمیت جلوه داد زیرا مدیریت های محلی هم به صورت مستقیم بر معیشت و رفاه مردم می توانند اثر گذار باشند.

وی مهمترین وظایف رسانه ها در افزایش مشارکت مردمی را مطالبه گری برای انتخابات پرشور از ستاد انتخابات برشمرد و تاکید کرد: ستاد انتخابات وزارت کشور باید بداند که وظیفه دارند که برای مشارکت حداکثری برنامه داشته باشند.

انتخابات از اوجب واجبات است

ملاشاهی ادامه داد: ستاد انتخابات وزارت کشور باید بدانند که باید موضع گیری جنجالی را کنار بگذارند و طرفداری از جناح و کاندیدایی نکنند در غیر اینصورت ایجاد تنش ها یعنی انتخابات و مشارکت برایشان مهم نیست.

وی با بیان اینکه میزان گردش اخبارانتخاباتی هم اکنون بسیار پایین است، اذعان کرد: باید اخبار ستادهای انتخابات به روز و به بهانه های مختلف ارائه و بازتاب داده شود و مسئله اول کشور قرار گیرد.

ملاشاهی گفت: به نظر می سد افرادی که در ستاد انتخاباتی وزارت کشور هستند به لحاظ تخصصی افراد بسیار ضعیفی هستند که اخبار انتخابات را بیرون نمی دهند زیرا در این ایام به شیوه های مختلف اخبار ریز انتخاباتی که ارسال شود.

کارشناس ارشد رسانه به اهمیت دروازه بانی خبر بخصوص در ایام انتخابات هم اشاره کرد و گفت: رسانه ها باید در این فضا اخبار خوش آیند و تصویرهای زیبا از برنامه های طنز و هوشمندانه برای طیف خاکستری در نظر گرفته شود تا مشارکت در انتخابات افزایش یابد.

کمتراز یکماه تا زمان انتخابات فرصت باقی است و اگر خواهان تغییر در مدیریت کشور و شهر خود هستیم باید از هم اکنون با بررسی و تحقیق در مورد کاندیداها، فردی اصلح را برای اداره امور انتخاب کنیم.