ایجاد صنایع بزرگ در گلستان کشاورزی را نابود می‌کند

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: ما نباید به دنبال شکل گیری صنایع بزرگ نباشیم چون این کار سبب نابودی کشاورزی استان می‌شود. شایددر کوتاه مدت دلخوش به صنایع بزرگ باشیم اما در بلندمدت چیزی جز خسارت برای ما ندارد.

به گزارش ساجد خبر، غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با بیان اینکه هر استانی از مزیتی نسبی برخوردار است، اظهار داشت: کشاورزی در استان گلستان یک مزیت بوده که یکی از محورهای توسعه استان هم در نظر گرفته شده است.

 وی افزود: اگر مدیریت ارشد استان و دلسوزان آن به این مزیت‌ها توجه کنند، تحول و پیشرفت بخش کشاورزی در استان دور از انتظار نخواهد بود و مشکلات معیشتی کشاورزان نیز برطرف خواهد شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از ۱۳ اقلیم جغرافیایی ۸ اقلیم در استان گلستان وجود دارد  که متناسب با آن تولیدات کشاورزی استان نیز تنوع قابل توجهی دارد.

وی گفت: از تولید محصولات استراتژیک همچون گندم و پنبه تا انواع دانه‌های روغنی و گوشت مرغ و غیره استان گلستان جزو استان‌های برتر و پیشرو در کشور است.

منتظری با اشاره به کاهش بارش‌ها و هشدارهایی که به کشاورزان درباره عدم کشت برخی محصولات داده می‌شود، اظهارداشت: در سال‌هایی که از نظر بارش وضعیت عادی داشتیم، استفاده آن را بردیم اما وقتی به شرایط غیرعادی می‌رسیم متأسفانه زانوی غم بغل می‌گیریم. تولید محصول در شرایط عادی که هنر نیست؛ این مزیت‌های نسبی در شرایط غیرعادی مورد تهدید قرار می‌گیرد و باید برای آن کاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم برای شرایط معمول و هم در وضعیت غیرعادی برنامه داشته باشیم و اگر این اتفاق رخ ندهد نمی‌توانیم از فرصت‌ها درست استفاده کنیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همه حوزه‌ها به ویژه کشاورزی نیاز به برنامه هوشمندانه بلندمدت داریم، گفت: متولیان امر باید مشکلات کشاورزان را بشنوند و برای رفع دغدغه‌هایشان برنامه داشته باشند و مجمع نمایندگان استان هم باید متناسب با نقش و سهم خود برای رفع این معضلات اقدام کند.

وی افزود: با وجود مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معتبر در استان باید یکبار هم که شده سند آمایش سرزمینی و الگوی کشت استان تدوین و رونمایی شود تا برای همه بخش‌ها تعهدآور باشد.

منتظری به ضرورت تقویت و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: ما نباید به دنبال شکل گیری صنایع بزرگ نباشیم چون این کار سبب نابودی کشاورزی استان می‌شود. شایددر کوتاه مدت دلخوش به صنایع بزرگ باشیم اما در بلندمدت چیزی جز خسارت برای ما در پی نخواهد داشت.

وی گفت: با توجه به آمارهایی که کارشناسان کشاورزی می‌دهند امسال کشاورزان با کاهش تولید و مشکلات مالی مواجه خواهند شد. مسئولان باید این مشکلات را پیش بینی و احصا کنند، برای مثال اینکه با کاهش تولید کشاورزان از انجام تعهدات مالی خود باز می‌مانند و باید برای رفع این دغدغه چاره جویی کرد. نه اینکه بگذاریم برای کشاورزان مشکل ایجاد شود و بعد نتوانیم کاری انجام دهیم و فقط خوراک رسانه‌های بیگانه را تهیه کنیم.