مدیرکل شیلات گلستان:

۱۹ تن میگو از گلستان به کشور چین صادر شد

مدیرکل شیلات گلستان گفت: نخستین محموله میگوی صادراتی امسال گلستان به وزن ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم با دریافت اخذ گواهی کووید ۱۹ از گمرک بندر نینگبو چین ترخیص شد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از مهر، سید جواد قدس علوی اظهارکرد: نخستین محموله میگوی صادراتی امسال استان به وزن ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم با دریافت اخذ گواهی کووید ۱۹ از گمرک بندر نینگبو چین ترخیص شد.

مدیر کل شیلات گلستان افزود: این محموله در هفته گذشته ترخیص و بدین ترتیب نخستین محموله صادراتی ایران به چین با گواهی رعایت پروتکل کووید ۱۹ صادر شد.

وی افزود: به دنبال اعلام مرجع قرنطینه ای کشور چین مبنی بر ضرورت دارا بودن گواهی رعایت پروتکل های پیشگیری از کووید ۱۹ در محموله های آبزیان صادراتی ایران به آن کشور، تعدادی از واحدهای فراوری و صادرکنندگان نسبت به استقرار سیستم پیشگیری از آلودگی کووید اقدام کردند که شرکت شیل آبزی گلستان یکی از واحدهای فعال در حوزه تولید میگو موفق به اجرای کامل پروتکل و صادرات مستقیم محموله خود با اخذ گواهی مربوطه از اداره کل دامپزشکی گلستان به کشور چین شد.

قدس علوی گفت: تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

لازم به ذکر است صادرات میگوی پرورشی و ارزآوری این محصول در استان از یک میلیون و ۷۵۰ هزار دلار در سال ۹۲، به افزون بر ۱۲ میلیون دلار در سال ۹۷ افزایش یافت اما در سال ۹۸ به دلیل بروز بیماری ویروسی لکه سفید و تلفات سنگین و در سال ۹۹ به دلیل اجرای عملیات پیشگیرانه و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مزارع، تولید و صادرات این محصول در گلستان کاهش یافت.