سلایق سیاسی افراد تأثیری در بررسی صلاحیت کاندیداهای استان گلستان نداشت

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی گلستان گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات، مهم‌ترین موضوع و اولویت بوده است زیرا پشتوانه هر نظامی حضور پرشکوه مردم در انتخابات است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از تسنیم از گرگان، زنگ انتخابات از چندی قبل به صدا درآمده و طبق قانون فرآیندهای مربوط به آن، در حال سپری است. اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها انجام شده و کسانی که تأیید صلاحیت شدند به تکاپوی بیشتری افتادند. کسانی هم که صلاحیت شان احراز نشده یا رد شده هم برای آخرین مرحله اعتراض خود را اعلام کردند.

فضای مجازی استان تحت تأثیر دو انتخابات مهم، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار دارد. گروه‌های مختلفی در حمایت از کاندیداها شکل گرفته و خوشبختانه آرامش در این فضا حاکم است.

درباره آخرین وضعیت انجام فرآیندهای انتخابات شوراهای اسلامی با رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در استان گلستان گفت‌وگو کردیم. منتظری بر اعمال قانون و تأیید صلاحیت حداکثری داوطلبان انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره کرده است.

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با بیان اینکه اعتماد مردمی، مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است، اظهار داشت: حفظ این سرمایه اجتماعی باید در اولویت تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه در بررسی صلاحیت کاندیداهای  شوراهای اسلامی اصل رازداری را سرلوحه کار خود قرار دادیم، گفت: سعی کردیم بخش محرمانه زندگی شرکت کنندگان حفظ باشد، تا جایی چشم پوشیدیم که قانون را نادیده نگیریم و به مصالح ملی خدشه وارد نشود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان با تأکید بر قانون گرایی در بررسی صلاحیت‌ها ادامه داد: در هیئت نظارت، قانون مبنای عمل بوده و براساس مدارک و مستنداتی که مراجع ۵ گانه در اختیار ما قرار دادند صلاحیت‌ها را بررسی کردیم و به سلایق سیاسی افراد کار نداریم.

وی خاطرنشان کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات، مهم‌ترین موضوع و اولویت بوده است زیرا پشتوانه هر نظامی حضور پرشکوه مردم در انتخابات است.

منتظری گفت: ما به این موضوع واقف هستیم و در بررسی مجدد صلاحیت‌ها در مرحله شهرستانی و هیئت عالی تا حد امکان زمینه احراز صلاحیت افراد را فراهم کردیم و  ۴۶ نفر پس از بررسی‌های هیئت عالی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها تأیید صلاحیت شدند.

وی افزود: در این دوره هیئت عالی نظارت فقط براساس گزارشات شفاهی عمل نکرد، اگر اداره کل اطلاعات یا اطلاعات سپاه، قوه قضائیه یا نیروی انتظامی مسائلی را مطرح می کردند در نشست چهره به چهره، ساعت‌ها و با دقت موضوعات را بررسی می‌کردیم.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خاطرنشان کرد: حتی اگر گفته می‌شد برخی افراد دارای سابقه محکومیت هستند باز هم سند و مدرک آن را بررسی می‌کردیم تا برای ما یقین ایجاد شود.

وی گفت: تلاش ما براین بود که حقی از کسی ضایع نشود و در بررسی صلاحیت‌ها مباحث سیاسی و اصلاح طلب و اصولگرا اصلا جایگاهی نداشته و ندارد.

منتظری با بیان اینکه انتخابات باید زمینه رویش باشد نه ریزش، اضافه کرد: تلاش کردیم از درخت زیبای انتخابات، برگ‌های سبز آن دچار ریزش نشوند.

وی بیان داشت: آنچه سبب ریزش می‌شود برچسب زنی و بداخلاقی هاست، کسانی که تأیید صلاحیت شدند در برنامه تبلیغاتی خود، اخلاق را سرلوحه کارشان قرار دهند و برنامه، قابلیت و توانمندی خود را اعلام کنند و کاندیداهای دیگر را زیرسوال نبرند. کسانی هم که صلاحیت آنان احراز نشده است فرصت دارند اعتراض خود را مطرح کنند و اگر ابهامی وجود داشت هیئت نظارت با تمام وجود پاسخگو خواهد بود.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای روستایی گفت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه کار بررسی داوطلبان شوراهای روستایی به پایان برسد و یکم تا سوم خرداد نتایج آن اعلام شود.

وی گفت: داوطلبانی که به هر دلیلی صلاحیت آنان تأیید یا احراز نشد فرصت دارند تا اعتراضات خود را به بخشداری اعلام کنند و اعتراضات در شهرستان و در نهایت در استان رسیدگی و بررسی می‌شود.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود و بیش از ۳ هزار نفر با رأی مردم، وارد شوراهای اسلامی شهرها و روستا در استان گلستان خواهند شد.