زنگ خطر کاهش جمعیت در گلستان به صدا درآمد/ فاصله ازدواج تا فرزندآوری به چهار سال رسید

کارشناسان بهداشت می گویند که به صورت میانگین فاصله ازدواج تا فرزندآوری نخست به چهار سال و فاصله تولد فرزند اول نسبت به فرزند دوم به بیش از ۵ سال رسیده و این مهم زنگ خطری برای کاهش جمعیت است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از شبستان از گرگان، قوانین و مقرارات افزایش جمعیت کشور روی کاغذ مانده است و در برنامه های توسعه کشور نیز دولت برنامه جامعی برای افزایش جمعیت ندارد و این مسئله باعث شده که کشور با بحران نرخ جایگزینی جمعیت رو به رو شود.

افزایش سن ازدواج، عدم رغبت جوانان به ازدواج و خانواده ها به فرزندآوری، عدم حمایت های لازم درمانی به ویژه از زوجین نابارور، گرانی ها و مشکلات معیشتی، تامین مسکن و مسائل رفاهی همه و همه دست به دست هم داده است که میزان ولادت در کشور کاهش پیدا کند و در استان گلستان میزان ولادت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۳ بیانگر کاهش بیش از ۱۳ هزار مورد ولادت است.

*افول معنویت و مصرف گرایی باعث کاهش فرزندآوری شده است

حجت الاسلام «مجتبی نوعدوستی» کارشناس مسائل دینی در این باره می گوید: فرهنگ مصرف گرایی باعث کاهش جمعیت می شود و از سویی دیگر یکی دیگر از عوامل موثر بر فرزندآوری افزایش معنویت است.

وی با بیان اینکه فرزندآوری یک حس فطری در هر انسان است، بیان کرد: عده ای بیش از ۶۵ میلیون تومان برای درمان ناباروری هزینه می کنند تا بتوانند فرزندی داشته باشند و این به واسطه حس فطری است که در انسان ها وجود دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: تحقیقات نشان می دهد که قشر تحصیلکرده و متمول جامعه فرزند کمتری دارند و خانواده هایی با وضعیت مالی ضعیف فرزندان بیشتری دارند و به نظر می رسد که برنامه های رسانه ای دشمن برای تغییر ذائقه جامعه برای فرزندآوری به این افراد بیشتر تاثیر گذاشته است.

حجت الاسلام نوعدوستی بیان کرد: نزدیک به ۶ میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که سیاست مداران کشور باید در این خصوص برنامه ریزی کنند، در کشور  کمیته صیانت از جمعیت راه اندازی شده ولی باید کمیته افزایش جمعیت شکل می گرفت چرا که فرزندآوری و باروری جمعیت در کشور نزدیک به صفر است و این شرایط بحرانی برای کشور به شمار می رود و باید مسئولان تلاش کنند که جمعیت کشور را به حد تعادل برسانند.

وی ابراز داشت: شبهاتی در حوزه فرزند آوری مثل گرانی وجود دارد، سبک زندگی ایرانی ها عامل تشدید کننده عدم فرزندآوری است و خانواده ها تلاش می کنند که صفر تا ۱۰۰ زندگی کودکان خود را تامین کنند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی مردم بی وقفه برای زندگی روز مره خود تلاش می کنند.

این کارشناس مسائل مذهبی به احساس رضایتمندی در خانواده تاکید کرد و گفت: اگر به جامعه احساس رضایت از داشته ها را تزریق کنیم به فرزندآوری تشویق می شوند ولی با جامعه ای رو به رو هستیم که احساس بدبختی می کردند و لذا به سمت فرزندآوری نمی رود.

حجت الاسلام نوعدوستی بیان کرد: کم شدن معنویت در خانواده ها نیز عوامل متعددی دارد و معنویت در ما رو به افول است و این مهم سبب شده که اعتماد ما به خدا کم شود و به این مسئله اعتقاد نداشته باشیم که خداوند به ما رزق و روزی می دهد.

*فاصله ازدواج و فرزندآوری چهار سال تخمین زده می شود

«مرضیه گرزین»، مسئول بهداشت خانواده در شهرستان آزادشهر گفت: زوجین در ابتدای ازدواج تصمیم می گیرند که فرزند نیاورند و چند سالی برای تهیه خودرو و مسکن تلاش می کنند و لذا می بینیم که به صورت  میانگین چهار سال بین ازدواج و فرزندآوری فاصله افتاده است.

وی تصریح کرد: این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که اگر زوجی در مدت این چهار سال مشکل ناباروری داشته باشد شناخته نمی شود و پس از آن برای فرزندآوری با مشکلاتی مثل افزایش سن، بیماری و مسائل دیگر رو به رو شود.

مسئول بهداشت خانواده در شهرستان آزادشهر با بیان اینکه نخستین بارداری بانوان به صورت میانگین در کشور در سن ۲۷ سالگی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر میانگین تولد فرزند دوم تا فرزند اول در هر خانواده پنج سال و ۶ ماه برآورد می شود و با توجه به اینکه دختران به صورت میانگین در سن ۲۴ سال و پسران در سن ۲۸ سال ازدوج می کنند این مهم افزایش جمعیت را تحت شعاع قرار داده است.

گرزین یادآور شد: این مسائل باعث می شود که فرصت باروری را خانواده ها از دست بدهند و زمانی به فکر فرزندآوری می افتند که ممکن است با مشکلات سلامت جسمی رو به رو شده باشند و  یا به دلیل استفاده از دارو و غیره با مشکل ناباروری رو به رو شوند.

وی بیان کرد: بالغ بر ۸۹۱ هزار نفر ازجمعیت استان گلستان را بانوان تشکیل می دهند که از این میزان ۶۲۲ هزار نفر در رده سنی ۱۰ تا ۵۴ سال قرار دارند و از این افراد ۴۰۷ هزار نفر معادل ۶۵.۴۵ درصد بانوان متاهل هستند.

مسئول بهداشت خانواده در شهرستان آزادشهر با بیان اینکه حد کلی جایگزنی جمعیت در کشور ۲.۱ است، متذکر شد: در سال ۹۵ نرخ جایگزینی جمعیت گلستان ۲.۳ تخمین زده می شد و این عدد در سال ۹۸ به ۲.۰۶ رسیده است البته کاهش باروری در کشور بیشتر است و به ۱.۷۴ رسیده است.

گرزین خاطرنشان کرد: استان گلستان از نظر شاخص جمعیتی نسبت به کشور بهتر است ولی مثل سایر استان های کشور جمعیت استان رو به کاهش است و این نرخ کاهش جایگزین جمعیت در شهرستان آزادشهر به ۱.۸۴ رسیده است.

گفتنی است؛ در سال ۹۸ شاهد ثبت ۳۲ هزار و ۹۳۲ واقعه ولادت بودیم که این آمار در سال گذشته به ۳۰ هزار و ۸۸۱ مورد رسید و ۶.۱ درصد میزان آمار ولادت سال گذشته نسبت به سال ۹۸ کاهش نشان می دهد.