رونمایی از ترجمه دیوان مختومقلی فراغی به مناسبت زاد روزش

ویژه برنامه‌های گرامیداشت دویست و هشتاد و هشتمین زاد روز مختومقلی فراغی، مجازی و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اعلام این خبر گفت: با همکاری جمعی از فعالان فرهنگی و نمایندگان تشکل‌های مردمی ترکمن و بنیاد علوی، از ۲۵اردیبهشت، مجموعه برنامه‌هایی در قالب شعرخوانی و سخنرانی در بستر مجازی در کلاله، بندر ترکمن، گنبدکاووس، آق‌قلا و مراوه‌تپه آغاز شده است

عادله کشمیری افزود: امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی، بیشتر برنامه‌ها به‌صورت مجازی است.

وی به برگزاری همایشی ادبی در جوار گنبد قابوس با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: اندیشه‌های انسانی و آرمانی مختومقلی، شخصیت‌های تاریخی، فراز‌های قصصی، اخوت و همزیستی مسالمت‌آمیز در اشعار وی از جمله محور‌های این همایش بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان اضافه کرد: در روز ۳۰اردیبهشت نیز برنامه‌ای متمرکز و حضوری از ساعت ۱۵الی۱۸ در با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محل آرامگاه مختمومقلی فراغی در آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار می‌شود.

خانم کشمیری افزود: در این این مراسم که به صورت مجازی نیز پوشش داده می‌شود، شعرخوانی، اجرای سرود و نمایش موضوعی، سخنرانی جمعی از مسئولان و نیز رونمایی از ترجمه دیوان مختومقلی فراغی، پیش‌بینی شده است.

مختومقلی فراغی، شاعر و عارف مسلمان ایرانی ترکمن در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی پرداخته است.

تولد وی در در سال ۱۷۳۳.م و وفاتش ۱۷۹۰.م ذکر شده است.