معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور صاحب دهیاری می‌شوند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با بیان اینکه ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۳۷ هزار و ۱۱۷ روستای آن صاحب دهیاری هستند، خاطرنشان کرد که با موافقت وزارت کشور در روستاهای باقی مانده نیز به تدریج نهاد دهیاری تاسیس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر علی قربانی روز سه‌شنبه درمراسم افتتاح پروژه بهسازی و آسفالت معابر روستای حاجیلر قلعه بخش مرکزی گنبدکاووس اظهار داشت که دهیاران بازوان اجرایی توانمند برای شوراهای روستا و نیز دولت هستند و نقش موثری در عمران، آبادنی و توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها برعهده دارند.

وی بابیان اینکه انقلاب اسلامی و دولت‌های آن اقدامات و خدمات بسیار زیاد و کم نظیری در مناطق روستایی کشور انجام داده‌اند، افزود: اگرچه در سال‌های اخیر به علت مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و برخی سوء مدیریت‌ها سبب تلخ شدن کام مردم و احساس نکردن خدمات و اقدامات انجام شده گردید اما در همین سال‌ها نیز فعالیت‌های عمرانی خوبی در روستاها انجام شده است.

قربانی اضافه کرد: دولت تنها از محل منابع مالیات برارزش افزوده طی چهارسال گذشته بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار بین ۳۷ هزار دهیاری کشور توزیع کرده است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: پس از شکل‌گیری دهیاری‌ها در ۱۴ تیرماه ۷۷ و تصویب قانون دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد غیردولتی و خودکفا اما دولت‌ها کمک‌های خوبی به این نهادها کرده‌اند و هنوز برخی دهیاری‌ها به منابع دولتی وابسته‌اند.

وی گفت: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز سهم دهیاری‌ها از منابع مالیات برارزش افزوده از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته که کمک خوبی برای عمران و آبادانی و توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها خواهد بود.

قربانی همچنین با تاکید برضرورت اصلاح قانون توزیع اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی به منظور توزیع متوازن اعتبارات بین دهیاری‌ها، تصریح کرد: برخی استان‌های شمالی از جمله گلستان که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی است، سرانه مالیات برارزش افزوده آنها پایین می‌باشد و به ناچار اعتبارات کمتری دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: پارسال سهم اعتبارات مالیات برارزش افزوده دهیاری‌های گلستان هزار میلیارد ریال بود که ۶۸۰ میلیارد ریال نیز از محل تبصره ماده ۳۹ ( اعتبارات وزارت کشور ) به این استان پرداخت شد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: گلستان در سایه مدیریت خوب معاونت عمرانی استاندار و مدیرکل امور روستاها و شوراهای آن با اعتبارات تخصیصی از منابع وزارت کشور ۷۹۰ پروژه عمرانی و خدماتی را در روستاهای این استان یا اجرا و افتتاح کرده و یا عملیات اجرایی آنرا آغاز خواهد کرد.

قربانی گفت: در برخی استان‌ها که ۵۰ تا ۶۰ برابر اعتبارات گلستان به دهیاری‌های آنها بودجه داده شده و یا برخی دهیاری‌ها به اندازه کل اعتبارات این استان اعتبار دریافت کردند تعداد پروژه‌های انجام شده آنها بسیار اندک بوده است.

وی با تاکید برضرورت اصلاح قانون توزیع اعتبارات از محل مالیات برارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی، افزود: در صورت اصلاح قانون، اعتبارات این بخش به صورت متوازن و متناسب با فعالیت‌های عمرانی انجام شده دهیاری تخصیص خواهد یافت.

این مقام مسوول همچنین برلزوم مشارکت مردم در توسعه و عمران روستاها تاکید کرد و با قدردانی از مشارکت خوب روستاییان گلستان در این بخش، اضافه کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند توسعه ایجاد کنند بنابراین مردم باید در میدان مشارکت باشند.