میراث جهانی گنبد قابوس مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت:با همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس و دانشگاه شهید بهشتی برای حفاظت از آن ،این اثر تاریخی مرمت می شود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، احمد تجری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: با همکاری مشترک پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس و دانشگاه شهید بهشتی برای حفاظت از آن  ، این اثر تاریخی مرمت می شود.

او ادامه داد: اواخر سال گذشته با تخصیص ۳ میلیارد ریال اعتبار، قراردادی با دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پیمانکار برای تهیه طرح جامع مرمت پوسته خارجی قسمت مخروطی بنا و ساخت نمونه آجر و ملات مورد استفاده در این بنا ، منعقد شد.

تجری افزود: با تمرکز بر مرمت قسمت مخروطی به دلیل فرسایش‌های زیستی در پوسته خارجی بنا و رویش بوته‌ها در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت: به موازات تهیه طرح جامع مرمت، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس سال ۹۸ داربست‌های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه‌های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد.

او گفت: تاکنون برای تهیه طرح جامع مرمت این بنای تاریخی عملیات مربوط به مستندنگاری و فن شناسی پوسته خارجی قسمت مخروطی برج قابوس شامل شناخت نظام ساختاری پوسته خارجی بنا و تهیه نقشه‌هایی از آجر چینی به صورت تک به تک اجرا شد.

تجری افزود: در مرحله بعد با اتکا به اطلاعات به‌دست آمده مرحله آسیب شناسی با انجام مجموعه مفصلی از مطالعات آزمایشگاهی پیش بینی شده اجرا می‌شود.

او اضافه کرد: تاکنون ۹ مرحله عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن  انجام شده است.

تجری گفت: با توجه به تکمیل مستندنگاری و فن شناسی پوسته خارجی بنا بخش آسیب شناسی تکمیل و نهایی خواهد شد که به موازات مطالعه ملات و آجر در حال انجام است.

این مقام مسئول افزود: در این مطالعه با نمونه گیری و تحلیل‌های آزمایشگاه برای مشخص کردن مصالح در ملات و آجر نمونه‌های مطالعاتی و سپس الگوی آجر‌های ریشه دار تولید پیرسازی  و براساس نتایج این بخش طرح مرمت نهایی خواهد شد.

میراث جهانی گنبدقابوس به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.