سهم اندک گلستان از اعتبارات ملی مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی

سهم امسال گلستان از اعتبارات ملی تولید زنبور ترکوبکو گراما و براکون 30 درصد کاهش یافت.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از خبرگزاری صدا سیما مرکز گلستان ، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت : سهیه ابلاغی پارسال ۳۳.۵ کیلوگرم بود که امسال ۱۱ کیلوگرم کاهش یافته و به ۲۲ ونیم کیلو گرم رسیده است.

کیانوش حق نما افزود : سهمیه تولید زنبور براکون  گلستان در سال گذشته ۷ میلیون نفر بود که  امسال به ۴ میلیون و۵۰۰ هزار نفر زنبور رسیده است.

وی افزود : سهمیه ابلاغی پارسال استفاده از زنبور ترکو گراما و براکون در اراضی شالیزار ۱۰۰۰ هکتار ،پنبه ۱۰۰۰ هکتار، گوجه فرنگی ۳۵۰۰ هکتار ، سویا ۵۰۰ هکتار و ذرت ۵۰۰ هکتار بود که در سهمیه امسال شالیزار ۱۰۰۰ هکتار پنبه و سویا هر کدام ۵۰۰ هکتار و گوجه فرنگی ۲۵۰۰ هکتار و ذرت ۵۰۰ هکتار ابلاغ شده است.

حق نما با اشاره به تاخیر در پرداخت اعتبارات ملی و یارانه دار افزود: ما پارسال حدود ۸۰۴ میلیون تومان برای تولید انبوه زنبور تریکو گراما و براکون با بخش خصوصی قرارداد بسته بودیم اما تا انتهای سال ۹۹ تنها ۴۷۰ میلیون تومان پرداخت شد که پس از پرداخت بدهی سال قبل ۳۲۰ میلیون تومان بابت سال ۹۹ پرداخت کردیم و متاسفانه مبارزه بیولوژیک و به عنوان یک طرح ملی و یارانه ای  اعتبارات استانی ندارد.

حق نما با اشاره به استقبال کشاورزان از مبارزه بیولوژیک گفت: پارسال بخش خصوصی علاوه بر سهمیه ابلاغی یارانه دار به همان مقدار زنبور براکون تولید کرد و در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی نداشتن ردیف بودجه استانی مبارزه بیولوژیک ، تناسب نداشتن میزان ابلاغ با اعتبارات مصوب و دیر پرداخت شدن اعتبارات مصوب از یک سو واز سوی دیگر افزایش هزینه ها و قیمت تولید زنبور را از مشکلات توسعه مبارزه بیولوژیک بیان کرد و افزود: با ادامه این روند هرسال شاهد کاهش تولید زنبور و بدهکاری جهاد کشاورزی به بخش خصوصی تولید زنبور خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ستان با تائید کم بودن اعتبارات ملی مبارزه بیولوژیک گفت : دراستان گلستان بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی برنج گوجه فرنگی پنبه ،سویاو ذرت  وجود دارد که تنها ۳۰ هزار هکتار آن در برنامه مبارزه بیولوژیک قرار گرفته است.

مهدی لطفی زاده مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: ۱۲۰۰ هکتار باغ انار و ۵۳ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که ظرفیت توسعه استفاده از مبارزه بیولوژیک دارد.