مدیرکل شیلات گلستان خبرداد

رشد ۱۶ برابری تولید ماهیان خاویاری در گلستان

مدیرکل شیلات گلستان گفت: در سنوات گذشته، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد گلستان، با رشد قابل توجه ۱۶ برابری همراه بوده است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از مهر، سید جواد قدس علوی اظهارکرد: در دولت تدبیر و امید، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع منفرد استان، با رشد قابل توجه ۱۶ برابری همراه بوده است.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: حجم تولید این ماهیان در استان از چهار تن در سال ۹۲ به رقم ۶۵ تن در سال ۹۹ رسیده است.

وی با اشاره به سطح زیر این مزارع خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ تنها سه هکتار مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در استان داشتیم که در سال ۹۹ این سطح ۸.۳ هکتار رسیده است.

قدس علوی افزود: همچنین با ایجاد این مزارع در سال ۹۲ تنها برای سه نفر ایجاد شغل شده بود که در حال حاضر ۳۹ نفر مشغول به کار در مزارع منفرد پرورش ماهیان خاویاری استان هستند.

مدیر کل شیلات گلستان تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در استان با ظرفیت اسمی تولید ۷۹ تن فعال هستند.

قدس علوی سواحل استان را زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری کشور دانست و اظهار کرد: از قدیم الایام این منطقه با خاویار در کشور شناخته می شد و در حال حاضر هم تلاش می کنیم زمینه احیای این فعالیت اقتصادی را در استان فراهم آوریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در گمیشان در دستور کار شیلات قرار دارد که به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در دنیا شناخته می شود.

قدس علوی در خصوص ظرفیت های این مجتمع گفت: این مجتمع با هدف تولید چهار هزار تن گوشت و ۳۰۰ تن خاویار، با مساحت ۵۰۰ هکتار و اشتغالزایی دو هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در قالب ۲۰۰ مزرعه در حال عملیاتی شدن است که در مرحله اول آن چهار مزرعه به صورت پایلوت با ظرفیت هر مزرعه ۲۰ تن تولید گوشت و ۱.۵ تن خاویار با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال اخذ مجوزهای لازم است.