رشد ۱۶ برابری تولید ماهیان خاویاری در استان گلستان

مدير كل شيلات گلستان گفت: طي سال هاي خدمت دولت تدبير و اميد، پرورش ماهيان خاوياري در مزارع منفرد استان، با رشد قابل توجه 16 برابري همراه بوده است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، مهندس سید جواد قدس علوی با اعلام این خبر تصریح کرد: حجم تولید این ماهیان در استان از ۴ تن در سال ۹۲ به رقم ۶۵ تن در سال ۹۹ رسیده است.

وی با اشاره به سطح زیر این مزارع خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ تنها ۳ هکتار مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در استان داشتیم که در سال ۹۹ این سطح ۸.۳ هکتار رسیده است.
وی افزود: همچنین با ایجاد این مزارع در سال ۹۲ تنها برای ۳ نفر ایجاد شغل شده بود که در حال حاضر ۳۹ نفر مشغول به کار در مزارع منفرد پرورش ماهیان خاویاری استان هستند.
مدیر کل شیلات گلستان تصریح کرد: هم اکنون تعداد ۶ مزرعه منفرد پرورش ماهیان خاویاری در استان با ظرفیت اسمی تولید ۷۹ تن فعال هستند.
مهندس قدس علوی سواحل استان را زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری کشور دانست و اظهار کرد: از قدیم الایام این منطقه با خاویار در کشور شناخته می شد و در حال حاضر نیز تلاش می کنیم زمینه احیای این فعالیت اقتصادی را در استان فراهم آوریم.
وی ادامه داد: بر همین اساس ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در گمیشان در دستور کار شیلات قرار دارد که به عنوان بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در دنیا شناخته می شود.
مهندس قدس علوی در خصوص ظرفیت های این مجتمع گفت: این مجتمع با هدف تولید ۴۰۰۰ تن گوشت و ۳۰۰ تن خاویار، با مساحت ۵۰۰ هکتار و اشتغالزایی ۲۴۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در قالب ۲۰۰ مزرعه با هزینه ۲۰۰۰۰ میلیارد ریال در حال عملیاتی شدن است که در مرحله اول آن ۴ مزرعه به صورت پایلوت با ظرفیت هر مزرعه ۲۰ تن تولید گوشت و ۱.۵ تن خاویار با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال اخذ مجوزهای لازم می باشد.
مدیر کل شیلات گلستان در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با ایجاد این مجتمع نقش بسزایی در اشتغالزایی، تولید و رشد اقتصادی کشور و استان داشته باشیم.