معاون آبفا گلستان:

۱۵ میلیون پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان گفت: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد که پتانسیل آبی خوبی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر، ابوالفضل رحیمی با بیان این مطلب اظهارکرد: ۵۱ درصد شهرهای کشور از شبکه فاضلاب بهره‌مند بوده اما این رقم در گلستان ۱۷ درصد است و در این زمینه استان عقب افتادگی های زیادی دارد که به نبود منابع مالی برمی‌گردد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: اغلب تاسیسات شبکه فاضلاب ها در شهرها بوده ولی در روستاهای غرب استان مانند لیوان شرقی و غربی و غیره هم عملیات اجرای فاضلاب در دست انجام است.

وی با بیان اینکه طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب گرگان از سال ۸۲ آغاز شده است، اضافه کرد: طی سال گذشته در خیابان غدیر، محدوده ای به طول یک کیلومتر اجرا و بخش زیادی از یال غربی شهر گرگان انشعاب برقرار شد.

رحیمی ادامه داد: در همین راستا مدول اول تصفیه خانه گرگان که ۱۵ هزار مترمکعب ظرفیت دارد را آماده کرده‌ایم و به زودی وارد مدار بهره برداری می شود و ظرفیت بهره برداری در گرگان به ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش می یابد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان توضیح داد: اعتبارات تملک دارایی که به ارتقا سطح بهداشت عمومی فاضلاب تعلق می گیرد ناچیز است و هزینه های بخش فاضلاب به ویژه تصفیه‌خانه و پمپاژ بالا بوده و اجرای پروژه های فاضلاب در مجموع هزینه بر است و سختی‌های خاص خود را هم دارد.

وی گفت: در گرگان پیش‌بینی شبکه جمع آوری فاضلاب ۵۰۰ کیلومتر بود که تاکنون ۳۰۰ کیلومتر آن را اجرایی کرده و ۲۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

رحیمی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم عقب ماندگی ها را جبران کنیم مراحل اجرای تصفیه خانه در چهار شهر آق قلا، آزادشهر، علی آبادکتول و گنبدکاووس در حال اجرا است و در این راستا از اعتبارات ماده ۵۶ استفاده کنیم.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا گلستان اضافه کرد: به جز گرگان، ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه در شهرهای بندرگز، بندرترکمن و کردکوی با تمام ظرفیت ها فعالیت می کنند و در شهر رامیان و روستاهای اطراف و نگین شهر بازنگری مطالعات در حال انجام است تا شرایط بهینه در استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: تصفیه فاضلاب پتانسیل آبی خوبی است و برای بخش کشاورزی به دلیل وجود مواد ریز مغذی مناسب است.

رحیمی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده وارد محیط زیست گلستان شد که پتانسیل آبی خوبی است.

وی ادامه داد: پساب، کلرزنی شده و بدون هیچ آلودگی میکروبی وارد محیط زیست می‌شود و برخی از برداشت های آزمایشگاهی نشان داده کیفیت پساب گلستان بالاتر از آب موجود در رودخانه ها است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: می توان از آب تصفیه شده برای فعالیت آبزی پروری، خوراک دام و طیور و غیره استفاده کرد و با توجه به خشکسالی های موجود باید بیشتر به سمت حرکت کرده و بهترین بهره برداری را داشته باشیم.