معاون شیلات گلستان خبرداد:

پیش بینی تولید ۲۳۰۰ تن میگو در گلستان

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می شود امسال بین دو هزار الی دو هزار و ۳۰۰ تن میگو در گلستان تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر، محمود سقلی اظهارکرد: نخستین محموله بچه میگو از جنوب کشور، به تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جهت ذخیره سازی و تولید در مجتمع پرورش میگو گمیشان، وارد استان شد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان گفت: این محموله با رعایت همه پروتکل های بهداشتی و انجام آزمایشات مورد نیاز از سوی دامپزشکی برای ذخیره سازی در دومین سال پرورش پس از بیماری لکه سفید، در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است.

وی افزود: در سال جاری حدود هزار و ۳۲۰ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان زیرکشت این محصول می روند که با توجه به دستورالعمل های صادره کمیته فنی الزامات بهداشتی، مزارع دارای نرسری می توانند برای هر هکتار بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار قطعه و مزارع بدون نرسری برای هر هکتار ۱۵۰ هزار قطعه، ذخیره سازی بچه میگو انجام دهند.

سقلی با اشاره به میزان نیاز استان به بچه میگو خاطرنشان کرد: در سال جاری نیاز مجتمع پرورش میگو گمیشان نزدیک به ۲۰۰ میلیون قطعه بچه میگو است که با توجه به وجود یک مرکز تکثیر در استان، بخشی از این نیاز به میزان حدود ۵۰ میلیون قطعه می تواند از سوی این مرکز تامین شود.

معاون آبزی پروری شیلات استان گلستان نقش نرسری را در بازماندگی بچه میگو بسیار تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: ایجاد مراکز نرسری در مزارع پرورش میگو از اهمیت بسیار بالایی در میزان بازماندگی بچه میگو برخوردار است زیرا با توجه به شرایط طبیعی استان، در ماه های انتقال و ذخیره سازی بچه میگو (فروردین و اردیبهشت) که دمای استان به زیر ۲۲ درجه می رسد، نیاز گونه وانامی میگو جهت تحمل شرایط بیرونی، به دمای ۲۵ درجه است که این شرایط در استخرهای نرسری برای میگوها فراهم می شود.

وی گفت: میگوها پس از ورود به استان، در استخرهای نرسری، با طی ۳۰ روز و رسیدن به وزن یک گرم کاملاً آماده جهت ذخیره سازی در استخرهای پرورش می شود. این عمل علاوه بر وزن گیری میگو، بازماندگی بالای ۹۰ درصد را نیز به همراه دارد.

سقلی با بیان اینکه نخستین مرکز نرسری در مجتمع پرورش میگو گمیشان توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است، اضافه کرد: یکی از مزارع بخش خصوصی امسال برای نخستین بار به صورت پایلوت، مرکز نرسری خود را با ظرفیت نگهداری دو تا سه میلیون لارو میگو، به مساحت ۴۵۰ مترمربع و با هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال راه اندازی کرده است.

معاون آبزی پروری شیلات استان گلستان در پایان گفت: پیش بینی می شود امسال بین دو هزار الی دو هزار و ۳۰۰ تن میگو در استان تولید شود و همچنین با توجه به هزار و ۳۲۰ هکتار سطح زیر کشت در مجتمع میگو گمیشان، برای بالغ بر ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و دو برابر این رقم به طور غیر مستقیم اشتغال زایی می شود.