مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان خبرداد:

کل آب تولیدی کمتر از هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه/نیاز آبی هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: مرکز گلستان از منابع پایدار سد بی بهره بوده و در گرگان نیاز آبی هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که کل آب تولیدی کمتر از هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه بوده از و یک سوم نیاز آب گرگان آب نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساجد خبر  بهزاد هرمزی بعدازظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: با بهره برداری از سد «شصت کلا» ۲۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت آبی گرگان اضافه می‌شود ولی با این حال همچنان کمبود آب خواهیم داشت و باید از آب شیرین کن‌های دریای خزر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: سه حلقه چاه تا ابتدای تابستان و دو حلقه و ایستگاه پمپاژ تا نیمه تابستان به آب و فاضلاب تحویل داده خواهد شد و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به میزان آب گرگان اضافه می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان تغییر الگوی کشت و برنامه‌های سازگار با کم آبی و همچنین مدیریت مصرف توسط مردم را راه عبور از این بحران برشمرد و گفت: در شمال استان منابع آبی وجود ندارد و به دلیل اینکه روستاییان حیات و ممات آنها به کشاورزی و دامپروری وابسته است تمام فشار دام به آب و فاضلاب وارد شده و ما را با چالش روبرو می‌کند.

هرمزی با اشاره به کاهش بارندگی در استان اظهار کرد: ۹۶ درصد آب شرب استان از چاه‌ها تامین می‌شود و گلستان هم کشاورزی و متکی به چاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: ۳۵ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که تنها ۶۰۰ حلقه برای شرب شهر و روستا استفاده می‌شود و بقیه برای مصارف کشاورزی است.

وی بیان‌کرد: سفره آب‌های زیرزمینی یکپارچه بوده و مانند کاسه است و هر اندازه که ما از آن برداشت کنیم سبب آسیب زدن به این آبخوان‌ها می‌شود.

هرمزی گفت: در تابستان که برداشت آب از چاه های کشاورزی افزایش می‌یابد سطح سفره‌ها پایین آمده و با کاهش آبدهی چاه‌ها روبرو می شویم به گونه ای که در گرگان هشت درصد کاهش آبدهی را شاهد بودیم.

طبق گفته وی چاه های گلستان با توجه به پراکنش بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افت دبی خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه از استان ما مستعد کشت شالی نیست و تنها در زمین های نسق دار مجاز است، افزود: در سال گذشته هزار هکتار از اراضی به زیر کشت شالی رفت و این امر باعث می‌شود که به منابع آبی فشار وارد شود و ممکن است در ظاهر سودی عایدمان شود اما به تدریج منابع آبی را از دست خواهیم داد.

هزمری تاکید کرد: دشت گرگان در حال فرو نشست است که بخشی از آن به برداشت آب بر می‌گردد.