خام فروشی پیله‌تر گلستان/ عنان سودی که از کف برفت

کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان گفت: نوغانداران گلستانی غالب پیله‌های تر تولیدی خود را به‌صورت خام به فروش می‌رسانند درحالی‌که اگر خودشان اقدام به خشک کردن و نخ ریسی کنند، سود آنها ۵ تا ۶ برابر می‌شود.

به گزارش ساجد خبر، عباس ایران‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرورش پیله‌تر ابریشم عمدتاً در فصل بهار انجام می‌شود، البته تعداد کمی از نوغانداران در فصل پاییز نیز اقدام به پرورش پیله‌تر می‌کنند. امسال تاکنون ۶ هزار جعبه تخم نوغان در استان توزیع شده که پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد به ۷ هزار جعبه برسد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۶۶۰۰ جعبه تخم نوغان در استان توزیع شده بود که از آن ۲۲۰ تن پیله تر برداشت شد.

کارشناس مسئول نوغانداری جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رتبه سوم گلستان در تولید پیله تر ابریشم، گفت: حدود ۴ هزار نوغاندار در گلستان داریم که ۹۸ درصد آنها در شرق استان ساکن هستند.

ایران‌نژاد تصریح کرد: با وجود اینکه تخم نوغان از خارج وارد می‌شود اما دولت برای حمایت از این بخش یارانه در نظر گرفته و هر جعبه تخم نوغان با قیمت ۱۵ هزار تومان در اختیار نوغانداران قرار می‌گیرد.

سرقت درختان توت

وی بیان کرد: افزایش قیمت چوب باعث شد که متأسفانه در زمستان سال گذشته بخش قابل‌توجهی از درختان توت قدیمی توسط سارقان بریده شود. سارقان با به‌کارگیری اره موتوری‌های بدون صدا شب‌ها اقدام به سرقت چوب درختان توت می‌کردند.

کارشناس مسئول نوغانداری گلستان با اشاره به اینکه نهال توت با گذشت سه سال به سن صنعتی می‌رسد، گفت: اگر روند سرقت چوب درختان توت ادامه داشته باشند با مشکلات عدیده‌ای در نوغانداری روبه‌رو خواهیم شد. امیدواریم عوامل انتظامی با جدیت با این موضوع برخورد کنند.

پیش‌بینی توزیع ۱۰۰ هزار نهال توت

ایران‌نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۵ هزار اصله نهال توت به‌صورت رایگان در سطح استان توزیع شد، گفت: امسال توزیع ۱۰۰ هزار اصله نهال تدارک دیده شده که اسفندماه بین نوغانداران خواهد شد.

سرمای دیررس نوغانداری را به تأخیر انداخت

وی بیان کرد: سرمای اسفندماه، خشک شدن سرشاخه برخی از درختان توت را به همراه داشت که همین امر موجب به تأخیر افتادن یک ماهه نوغانداری در استان شد.

کارشناس مسئول نوغانداری گلستان با بیان اینکه شیوع کرونا مشکلاتی را برای نوغانداران به وجود آورده است، گفت: نوغانداری به گونه‌ای است که همسایه‌ها در مرحله آخر فرایند کار در کنار یکدیگر جمع و با همکاری هم پیله‌ها را تمیز می‌کنند اما با شیوع کرونا و محدودیت تجمعات، زحمت نوغانداران بیشتر شده است.

خام فروشی پیله تر گلستان

ایران‌نژاد با بیان اینکه بخش اعظم پیله تر تولید شده در استان به‌صورت خام فروخته می‌شود، تصریح کرد: پیله‌های تر تولید شده در گلستان به استان‌های خراسان جنوبی و گیلان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاشیم شرایطی را برای تهیه دستگاه‌های نخ ریسی کوچک برای کار در خانه فراهم کنیم. امیدواریم دولت تسهیلاتی را برای این کار در نظر بگیرد تا با این کار جلوی خام فروشی نوغاندار را بگیریم.

ایران‌نژاد با اشاره به اینکه اگر پیله تر به‌خوبی خشک شود، تا یک سال ماندگاری دارد، گفت: در گلستان با توجه به رطوبت بالا، برای خشک کردن پیله‌های تر باید از دستگاه استفاده کرد. در حال حاضر این کار با دستگاه‌های شالیکوبی انجام می‌گیرد که این دستگاه مربوط به این کار نیست. می‌توان دستگاه خشک‌کن خاصی برای این کار تولید و در اختیار نوغانداران قرار داد.

سود نوغانداران از نخ ریسی چقدر است؟

وی با اشاره به اینکه با خام فروشی سود کمتری عاید نوغاندار می‌شود، گفت: نوغاندار با خشک کردن پیله تر، حداقل سه برابر سود بیشتری عایدش می‌شود درحالی‌که بعد از خشک شدن وزن پیله نصف می‌شود. اگر نوغاندار اقدام به نخ ریسی هم کند آن زمان، سه برابر سود بیشتر نصیبش می‌شود.

کارشناس مسئول نوغانداری گلستان با اشاره به اینکه کارگاه‌های نخ ریسی در استان خراسان جنوبی صنعتی نیستند، گفت: مردم در برخی روستاها، در تعداد و ابعاد بزرگ بدون استفاده از دستگاه‌های پیشرفته اقدام به نخ ریسی می‌کنند. می‌توانیم با کمی توجه به این بخش و حمایت از آن در استان، جلوی خام فروشی این محصول را بگیریم و نوغانداری که تنها چند ماه اول سال مشغول به کار است را تا پایان سال مشغول به کار کرد.

ایران‌نژاد خاطرنشان کرد: در گلستان روستاهایی داریم که تمامی مردم آن اقدام به نوغانداری می‌کنند. می‌توان با ورود اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این روستاها را به‌عنوان هدف گردشگری در بخش تولید پیله تر و نخ ریسی معرفی و علاوه بر مباحث گردشگری، به توسعه این صنعت نیز کمک کرد.

اولین نوغانداری صنعتی در گلستان

وی گفت: از سال آینده برای اولین بار در استان نوغانداری صنعتی را در مینودشت با ۲۰۰ جعبه تخم نوغان خواهیم داشت. نهالستان و ساختمان‌های موردنیاز برای این کار ایجاد شده است. البته موضوع مهم در نوغانداری همان طریقه سنتی است که بین روستاها رواج دارد و از آن حمایت می‌کنیم.

نخ ابریشم همواره مشتری دارد

کارشناس مسئول نوغانداری گلستان با اشاره به اینکه نخ ابریشم در صنایع پوشاک و فرش و … مشتری‌های خوبی دارد، گفت: هرچقدر نخ در داخل تولید شود به فروش می‌رسد و حتی با توجه به نیاز کشور از خارج نیز نخ ابریشم وارد می‌شود.

نیاز گلستان به راه‌اندازی اداره توسعه نوغانداری

ایران‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: گلستان با وجود اینکه رتبه سوم تولید پیله تر کشور را دارد اما فقط دارای یک کارشناس مسئول نوغانداری در سازمان جهاد کشاورزی استان است. اگر می‌خواهیم بخش نوغانداران در استان پیشرفت داشته باشد باید اداره توسعه نوغانداری در استان راه‌اندازی شود.

کارشناس مسئول نوغانداری گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت استان در برنامه داریم که طی سه چهار سال آینده، توزیع تخم نوغان در استان را به ۱۰ هزار جعبه برسانیم. البته یکی از لازمه‌های این کار داشتن ساختار اداری مناسب این بخش در سطح استان است.