کاهش ۳۶ درصدی بارش در گلستان

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: میزان بارش ها استان نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد و نسبت به دوره درازمدت ۳۲ درصد کاهش داشته و شرایط خشکی بر استان حاکم است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ایسنا، حسین دهقان عصر دیروز در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گلستان، با اشاره به اینکه در دو ماه بهمن و فروردین با خشکسالی شدید مواجه بودیم، اظهار کرد: طی ۴۵ سال گذشته ۱۵ سال ترسالی، ۱۷ سال نرمال و ۱۳ سال خشکسالی بر استان حاکم بوده است.

وی افزود: در سال ۹۷ پربارش‌ترین سال نیم قرن اخیر و در سال ۱۴۰۰ با فاصله دو سال، با خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر در صورت تداوم کم‌بارشی‌ها مواجه خواهیم بود.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به اثر خشکسالی بر منابع آب سطحی خاطرنشان کرد: مقایسه حجم تجمعی آبدهی رودخانه‌های استان از مهر ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه درازمدت، کاهش ۶۴ درصدی در رودخانه‌های اصلی و کاهش ۴۶ درصدی در سرشاخه‌ها را نشان می‌دهد.

میرمحمد غراوی_ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: از ابتدای سال وزارت نیرو و کشور با صدور بخشنامه‌هایی در خصوص کم‌آبی سال جاری هشدار داده بودند و بر مبنای تجربه‌های سال‌های گذشته پیش‌بینی شده که بسیاری از استان‌ها امسال با تنش آبی مواجه شوند، بر این اساس ضرورت داشت که اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب در اوایل سال جاری برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از منابع آب موجود در استان به نحوی استفاده شود که شرایط مدیریت شود و به مشکلی برخورد نکنیم و با اقدامات غیرمجاز در بخش‌های مختلف که جهت استحصال آب انجام می‌شود به نحوی برخورد شود که مشکل اجتماعی پیش نیاید.

سیدمحسن حسینی_ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم در این جلسه با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها، رواناب‌ها و آبخوان‌ها در استان وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی سال آبی جاری، ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب باید استمرار یابد.

وی با اشاره به روند خشکسالی امسال در استان، گفت: با توجه به احتمال وقوع سیلاب‌های مخرب در سال‌های خشک تمهیدات لازم در خصوص مقابله با سیلاب‌های احتمالی پیش‌بینی شود.

حسینی بیان کرد: در راستای مدیریت بهینه بهره‌برداری از منابع آب، لازم است کمیته مشترک بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی ضمن برگزاری جلسات مستمر، پیشنهادهای مرتبط جهت مقابله با خشکسالی در بخش کشاورزی از جمله ممنوعیت کشت محصولات پر آب طلب، کاهش سطح کشت چاه‌ها، نحوه ادامه فعالیت واحدهای دام و طیور و نحوه تأمین آب آن‌ها در شرایط اضطراری، بررسی و در اسرع وقت به شورای حفاظت منابع استان ارائه کنند.