خالی بودن ۶۷ درصد سد‌های گلستان/کشت‌های تابستانه نیازمند ۹۰ میلیون متر مکعب آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۶۷ درصد ظرفیت سد‌های گلستان خالی است و آبی ندارد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: هم اکنون فقط در ۳۳ درصد از حجم سد‌های گلستان آب وجود دارد و بخش زیادی از مخازن سد‌های استان خالی است.

او پیش از این نیز درباره تنش آبی امسال در استان گلستان هشدار داده بود.

مخاطب این هشدار بیشتر کشاورزان هستند که ۹۰ درصد آب گلستان را در فصل بهار و تابستان مصرف می‌کنند.

این میزان مصرف آب در بخش کشاورزی همواره یکی از چالش‌های مهم گلستان بوده است و تقریبا همه ساله تامین آب شرب را با چالش مواجه می‌کند.

سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه گفت: برای آبیاری محصولات تابستانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم.

در حالی که آقای حسینی از نیاز ۹۰ میلیون مترمکعبی سخن می‌گوید، آمار‌ها نشان می‌دهد هم اکنون فقط ۸۰ میلیون مترمکعب آب در ۱۴ سد مخزنی گلستان ذخیره شده است.

البته امید مدیران بخش آب گلستان و کشاورزان به بارش‌های پیش روست که این کمبود را جبران کند.

حسینی مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان در ادامه گفت: با ورود سامانه بارشی از عصر روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به استان و هشدار نارنجی هواشناسی، باران‌های نقطه‌ای ممکن است موجب سیلاب‌هایی گردند که با توجه به خالی بودن ظرفیت سد‌های استان می‌توان از آن بهره برد.

حسین دهقان مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم با ارائه گزارشی از پیش بینی بارش‌های احتمالی در استان گفت: هواشناسی پیش بینی بارش‌های رگباری وناگهانی و وقوع سیلاب را در سرشاخه‌ها داشته که اگر چه خطرناک است، اما باید برای مدیریت سیلاب احتمالی و بهره برداری در سد‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم.

دهقان افزود: حوضه نکارود، قره سو و اترک و حوضه (جنگل گلستان) کانون بارش‌های پیش بینی شده است.