دبی چاه های آب شرب گلستان ۸ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با گلایه از برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب در بخش کشاورزی همزمان با گرم شدن هوا، تصریح کرد که این اقدام طی ۱۰ روز گذشته سبب کاهش هشت درصدی دبی چاه‌های تامین آب شرب استان شده است.

به گزارش ساجد خبر، بهزاد هرمزی در پایان نشست سرمایه گذاری طرح فاضلاب گنبدکاووس اظهارداشت که بیشترین آب مصرفی گلستان معادل ۸۸ درصد مربوط به بخش کشاورزی است و فقط ۹ درصد آن در حوزه آب شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی بابیان اینکه گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه آب دارد که ۱۳ هزار فقره آن غیرمجاز حفر شده افزود: از این تعداد چاه فقط از ۶۰۰ حلقه آن برای تامین آب شرب استفاده می‌شود که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی بویژه در زمان افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی‌ها، استان دچار کم آبی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و  فاضلاب گلستان اضافه کرد: درسال آبی جاری (اول مهر پارسال تاکنون) میزان بارش باران استان حدود ۴۰ درصد و میزان آورده رودخانه‌ها نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است که این مساله تامین آب شرب و کشاورزی را در بدترین شرایط قرار داده است.

هرمزی اظهارداشت: با توجه به شرایط بد بارندگی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اگر امسال مدیریت مصرف آب توسط مردم صورت نگیرد هم در حوزه کشاورزی و هم در تامین آب شرب با مشکلاتی زیادی روبرو خواهیم بود.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب با شیوع کرونا، افزود: با گرم شدن هوا، مصرف آب نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد که در کنار برداشت بی رویه در بخش کشاورزی، سبب افت دبی چاه‌ها می‌شود به طوری که طی ۱۰ روز گذشته چاه‌های تامین کننده آب شرب گلستان، هشت درصد کاهش دبی پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: بهترین راهکار در کوتاه مدت صرفه جویی و پرهیز از مصرف بی‌رویه آب است و در کنار آن با آبگیری سد نرماب چهل‌‎چای مینودشت در سال‌جاری، طی سال‌های آینده می‌توان از آب ذخیره شده در آن برای مصارف کشاورزی و تامین آب شرب مردم استفاده کرد.

هرمزی همچنین برلزوم توجه متولیان جهت تامین آب شرب دام در مناطق روستایی گلستان تاکید کرد و گفت: حیات روستاها وابسته به کارهای کشاورزی و دامداری است و مسوولان باید فکری برای تامین آب شرب دام نمایند زیرا بخش قابل توجهی از روستاییان از منابع آب شربی که شرکت آب و فاضلاب استان برای آنها تامین می‌کند، برای شرب دام استفاده می‌کنند.

گلستان با افزون بر ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و بیش از ۲ میلیون راس دام از استان‌های برتر کشور در تولیدات بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود.