همه چیز در خصوص طرح ملی واکسیناسیون کرونا در گلستان/ آیا تشکیل پرونده سلامت برای واکسیناسیون ضروری است

باقری از ورود ۳۰ هزار دوز واکسن کرونا به گلستان خبر داد و گفت: سیستم بهداشتی این آمادگی را دارد که براساس طرح ملی واکسیناسیون کرونا جامعه هدف را در گلستان واکسینه کند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از شبستان، واکسیناسیون خارج از نوبت کرونا باعث شده که فضای مجازی به این اقدام واکنش نشان دهد، پس از ماجرای شهرداری آبادان، در شهرعلی آبادکتول نیز این اتفاق افتاد و تزریق واکسن خارج از نوبت به دو نفر از مدیران شهرداری باعث شد که دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نسبت به عزل رئیس مرکز بهداشت این شهرستان اقدام کند.

از سویی دیگر در روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر واکسناسیون خارج از نوبت  همسر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان مخابره شد که این موضوع نیز باعث واکنش های فضای مجازی و در نهایت عزل معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان شد.

تزریق واکسن کرونا خارج از نوبت با توجه به اینکه کشور و استان گلستان با موج چهارم کرونا دسته و پنجه نرم می کند و از سویی مقدار دوز واکسن های وارداتی با میزان جمعیت همخوانی ندارد اهمیت دوچندانی پیدا کرده است.

گرچه مقدار انحراف واکسن کرونا حتی کمتر از یک درصد است ولی این موضوعات مورد اعتراض عمومی جامعه قرار می گیرد و مردم خواهان آن هستند که براساس برنامه ریزی های وزارت بهداشت عمل شود و هیچ کسی خارج از نوبت واکسن دریافت نکند.

موفقیت در این اقدام به نظارت دقیق دانشگاه علوم پزشکی بر می گردد و لذا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگو باشند و اگر توانایی نظارت دقیق بر امر واکسیناسیون را ندارند بهتر است از ظرفیت های انتظامی و یا دستگاه قضایی در این امر استفاده کنند و اشتباهات را تنها با عزل مدیران در روزهای پایانی کار دولت خاتمه ندهند.

از سویی دیگر مردم جامعه نیز باید این مهم را بپذیرند که واکسیناسیون به معنی پایان کرونا نیست و مسئولان وزارت بهداشت اعتقاد دارند که تزریق واکسن کرونا تنها میزان شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم پس از واکسیناسیون نیز الزامی است.

در حال حاضر واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان  و سالمندان آغاز شده که به تدریج واکسیناسیون افراد پرخطر نیز در دستور کار قرار می گیرد، برای کسب جزئیات بیشتر از نحوه واکسیناسیون کرونا در استان گلستان به سراغ «علی باقری»، مدیرگروه بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان رفتیم که این گفتگو را از نظر می گذارنیم.

*چه برنامه ریزی برای واکسیناسیون کرونا در استان گلستان انجام شده است؟

واکسن متعددی از ابتدای شروع  طرح واکسیناسیون  دریافت کردیم  که شامل واکسن اسپوتنیک وی روسی، سینوفارم چینی، بهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا کره جنوبی است.

این واکسن ها براساس فاز بندی که ستاد ملی کرونا  در قالب طرح ملی واکسیناسیون مطرح کرده در استان گلستان آغاز شده و در مرحله نخست این واکسن به کادر درمانی که در خط اول مواجهه با کرونا خدمت رسانی می کردند تزریق شده است.

در مرحله بعدی به پرسنل بخش های داخلی و عفونی واکسن کرونا تزریق شد و تزریق این واکسن در بخش های درمانی به بخش های رادیولوژی، آزمایشگاه، بیمارستان های دولتی و آزمایشگاه های بخش خصوصی که نسبت به تشخیص کووید۱۹  اقدام می کردند، مراکز تصویربرداری تسریع یافت.

به همان نوبت که واکسن دریافت می کردیم و براساس طرح ملی واکسیناسیون این واکسن مرحله به مرحله تزریق شد و در مراکز بهداشتی منتخب کووید که نسبت به آزمایش های تشخیص کرونا اقدام می کردند و پس از آن به کلیه پرسنل بهداشت و درمان تزریق واکسن کرونا تاکنون انجام شده است.

همزمان با شروع واکسیناسیون نسبت به واکسیناسیون جانبازان مثل جانبازان نخائی و جانبازان با درصد بالا اقدام شد و حتی برای تزریق واکسن کرونا به جانبازان  همکاران ما به درب منزل این افراد مراجعه کردند  ولی  تلاش شد که واکسیناسیون در مراکز ایمن  با حضور پزشک و آمبولانس و هماهنگی لازم اتفاق افتاد.

به افراد شاغل در غسالخانه ها و بخشی از پاکبان های سطح استان نیز این واکسن تزریق شده است و در فاز بعدی نیز نسبت به کلیه پزشکان که در سطح استان فعالیت می کنند نیز واکسیناسیون کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین واکسیناسیون بیماران خاص مثل بیماران دیالیزی، پیوند اعضا، بیماران اوتیسم و ام اس نیز انجام شده است و در مرحله بعدی عزیزانی که به بیماران سرطان مبتلا شدند در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از این واکسیناسیون کرونا انجام شده و بخشی نیز در دست اقدام است.

کارکنان در انتقال خون نیز که نسبت به تهیه پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا اقدام می کنند نیز واکسینه شدند تا برای این بخش نیز مشکلی پیش نیاید.

*واکسیناسیون کرونا از سالمندان آغاز شده و چه برنامه ریزی برای واکسیناسیون عموم مردم جامعه دارید؟

مطالبه گری مردم واکسیناسیون عمومی است و  آن چیزی که عنوان شده این است که در قالب طرح واکسیناسیون کرونا ابتدا این طرح را از افراد بیش از ۸۰ سال آغاز  کنیم.

سیستم ما در شرایطی قرار گرفته که بتواند براساس دستورالعمل ها نسبت به واکسیناسیون کرونا اقدام کنیم و مراکزی قطعا برای این منظور مشخص خواهیم کرد و آن چیزهایی که در فضای مجازی عنوان می شود مورد تایید ما نیست و برای واکسیناسیون نیاز به ثبت نام وجود ندارد و برنامه ریزی های دقیق را انجام می دهیم و روش های واکسیناسیون از طریق رسانه های عمومی عنوان می شود.

شیوه نامه های ما براساس سند ملی واکسیناسیون کرونا فاز بندی شده است و براساس همان برنامه ریزی اقدام می کنیم.

*براساس سند ملی واکسیناسیون کرونا بنا بود سالمندان و معلولانی که در مراکز بهزیستی نگهداری شوند در فاز نخست واکسینه شوند، این طرح به کجا رسید؟

افرادی که در بخش نگهداری سالمندان هستند در گرگان و گنبدکاووس واکسینه شدند و با حضور نیروهای بهداشتی و آمبولانس نیز اقدام شده است و جانبازان نیز با درصد بالا و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد نیز واکسیناسیون شده است.

معلولیت برای ما یک طبقه بندی نیست و برای ما بیماران خاص حائز اهمیت است، معلولان در دو دسته قرار دارند بخشی از آنها زیر ۱۸ سال هستند و به این افراد واکسن تزریق نمی شود و اگر معلولان جزو گروه های هدف ما باشد براساس فاز بندی واکسینه خواهند شد.

واکسیناسیون پرسنل مراکز تجمعی در فاز بعدی قرار دارد که نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام می شود.

*واکسیناسیون سالمندان چگونه صورت می گیرد؟

واکسیناسیون سالمندان براساس ابلاغیه که از تهران صادر می شود انجام می شود و سیستم بهداشتی این آمادگی را دارد براساس جامعه هدف بتوانیم واکسن کرونا را به سالمندان تزریق کنیم.

*در خصوص ساماندهی واکسیناسیون و جلوگیری از انحراف و واکسن خوری چه اقدامی انجام شده است؟

کار واکسیناسیون سنگین و گسترده است و قطعا ممکن است خطا و تخلفی اتفاق بیفتد و باید تلاش کنیم که تخلف ها را به حداقل برسانیم.

از کمک حراست دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و نهادهای نظارتی برای واکسیناسیون استفاده کردیم و تلاش کردیم جلوی تخلف ها را بگیریم ولی با توجه به گستردگی این اقدام قطعا تخلف هایی اتفاق می افتد و مهم آن است که  با متخلفان برخورد قاطعانه صورت بگیرد.

شناسایی تخلف و برخورد قاطع با آنها می تواند نقطه قوتی برای مقابله با انحراف طرح واکسیناسیون  باشد و نشان می دهد دانشگاه علوم پزشکی نسبت به متخلفان کوتاه نخواهد آمد.

*چه میزان واکسن وارد استان گلستان شده است؟

حدود ۳۰ هزار دوز واکسن وارد استان گلستان شده است که  از پارت های قبلی واکسن ها تزریق شده و کار واکسیناسیون سالمندان را نیز از اواسط هفته آغاز کردیم و ادامه دارد.

*مهمترین توصیه ای که به مردم دارید چست؟

مهمترین توصیه ما این است که پیام های غیر متعبری که در خصوص واکسیناسیون کرونا در کانال ها پخش می شود اعتنا نکنند و ممکن است این پیام ها مردم را به دردسر بیندازد و سعی کنند به اخباری متکی باشند که از کانال های رسمی عنوان می شود.

*در ستاد کرونا به پرونده سلامت  برای واکسیناسیون تاکید شده، آیا تشکیل این پرونده ها برای واکسیناسیون ضروری است؟

هر کسی واکسن دریافت می کند مشخصات فرد دریافت کننده مثل کد ملی و نوبت بعدی دریافت واکسن برای وی ثبت می شود و اگر پرونده سلامت نداشته باشد در ثبت اطلاعات سیستم بهداشتی دچار مشکل می شویم و در خدمات رسانی بعدی نیز با مشکل رو به رو خواهیم بود.

بهتر است که افرادی که پرونده سلامت ندارند به مراکز بهداشت مراجعه و پرونده سلامت خود را تکمیل کنند ولی این اقدام نباید با تجمع مردم صورت بگیرد و بهتر است در زمان های مناسب و بدون هجوم این پرونده ها تشکیل شود.