ایجاد شعبه ویژه برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در گلستان

قزوهی گفت: با هماهنگی مسئولان دستگاه قضایی برای همه شهرستان ها شعب امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده تا از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت شود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از شبستان از گرگان، امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرماید: «همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر قطره ای است در برابر دریای عمیق» و این کلام مولای متقیان در نهج البلاغه به خوبی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را نشان می دهد.

به واسطه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر است که در این روزهای کرونایی بسیاری از افراد با تذکرهای لسانی تلاش کردند شهروندان نسبت به سلامتی دیگر افراد جامعه بی تفاوت نباشند و زندگی خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان علائم حیاتی یک جامعه زنده و پویا یاد می شود اما گاهی این فریضه مهم الهی که در دین مبین اسلام مورد توجه قرار دارد با دست اندازی های دشمنان و تحریف های آنان از این فریضه در جامعه کمرنگ شده است.

در این مسیر و آشنایی مردم با این فریضه رسانه ها و بخش های مختلف بسیار نقش دارند و برای آنکه بیشتر وارد مقوله امر به معروف و نهی از منکر شویم، با «یاسر قزوهی»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان در دفتر خبرگزاری شبستان گفتگو کردیم.

*درخواست شما از رسانه ها چیست؟

درخواست ما از رسانه ها تبیین جایگاه امر به معروف است و نگاه مردم به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نگاه دقیق و واضحی نیست و تلاش کردیم این نگاه را تغییر دهیم و نشست ها و جلسات مختلفی در این زمینه برگزار کردیم ولی نیاز به یک موج رسانه ای داریم که بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تبیین کنیم.

متاسفانه در جامعه وقتی صحبت از امر به معروف به میان می آید ذهن های ما درگیر مسئله حجاب می شود و برخوردهای نیروی انتظامی و گشت های ارشاد و برخورد با بی حجابی در سطح جامعه در ذهن متبادر می شود این در حالی است که این مسئله برای افرادی اتفاق افتاده که به هیچ صراطی مستقیم نبودند و امر به معروف و نهی از منکر برای آنان کارساز نبوده است.

امر به معروف و نهی از منکر را باید در تمامی ابعاد ببینیم، درخواست ما این است که رسانه ها به ویژه خبرگزاری شبستان که وابسته به کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و در حوزه فرهنگ و اندیشه فعالیت دارد بیشتر به این مسئله اهتمام داشته باشد.

انتظار ما از بچه های مذهبی و هیئتی این است که بیش از گذشته به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند و این در حالی است گاهی در افراد غیر مذهبی تقید به امر به معروف و نهی از منکر بیشتر مشاهده می کنیم.

خبرگزاری شبستان یک مجموعه قوی رسانه ای است که در حوزه مذهبی و دینی فعالیت می کند و کمتر رسانه ای در این زمینه ورود پیدا کرده است.

*موضوع آموزش تا چه میزان می تواند به اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر کمک کند؟

یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن بپردازیم مسئله آموزش است و باید از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها در این زمینه استفاده کنیم.

بارها و بارها بیان کردیم که نماز از دوران کودکی توسط والدین و یا در مدارس آموزش داده می شود ولی آموزش فریضه امر به معروف و نهی از منکر متولی خاصی ندارد و باید به آن اهتمام شود.

ادبیات تند و خشن که نسبت به یکدیگر گاهی در جامعه شاهد هستیم به دلیل آن است که نیاموختیم که به وسیله امر به معروف و نهی از منکر چگونه خواسته خود را به یکدیگر منتقل کنیم.

مجموعه خبرنگاران و خبرگزاری ها اطلاعات و داشته های فراوانی در دست خود دارند و مطالبات مردم را می شناسند و با منکرات آشنا هستند و در مرحله نخست درخواست داریم که آمران به معروف و ناهیان از منکر شوند و دغدغه مند به این مسائل ورود پیدا کنند.

*چه حمایت قضایی برای آمران به معرف و نهی از منکر در جامعه وجود دارد؟

در کشور قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را داریم ولی با این وجود با دادگستری استان گلستان نشست هایی برگزار کردیم و برای همه شهرستان ها شعب امر به معروف و نهی از منکر تشکیل دادیم و تاکید ما این است که قوه قضاییه از خبرنگاران که یک آمران به معروف و نهی از منکر هستند حمایت بیشتری داشته باشند.

گاهی شکایت ها از خبرنگاران باعث شده که برخی از خبرنگاران نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و دغدغه های مردم که یکی از وظایف آنها به شمار می رود کمتر بپردازند البته ادبیات امر به معروف و نهی از منکر نیز حائز اهمیت است و باید رسانه ها بدانند که چگونه باید به آن بپردازد.

مجموعه دادستانی دغدغه هایی به نحوه اطلاع رسانی خبرنگاران نیز دارند که باید به آموزش آن بپردازیم تا در نحوه اطلاع رسانی مشکلی برای خبرنگاران ایجاد نشود.

مجموعه خبرگزاری ها یکی از آفت های بزرگی که گریبانشان را گرفته حمایت های سیاسی و جناحی است.

خبرنگاران را می توانیم پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرد ولی در استان به دلیل جریان سیاسی و دیگر مسائل در حوزه رسانه فضای امر به معروف و نهی از منکر کمرنگ تر شده است.

*توصیه شما به رسانه ها چیست؟

یکی از منکرات اساسی استان موضوع خلیج گرگان است که اگر مسئله آب آن حل نشود طوفان شن در سال های آینده برای شهرهای مختلف استان دور از انتظار نیست.

باید راه حل هایی پیدا شود و بتوانیم این منکر را حل کنیم، امر به معروف و نهی از منکر موهبت است و اگر خوب اجرا شود همه مردم از این طرح استقبال خواهند کرد.

استان گلستان یک استان کشاورزی است و قیمت گندم یکی از دغدغه های مردم این استان به شمار می رود و بنا شده امسال پنج هزار تومان خرید تضمینی به ازای هر کیلوگرم گندم اتفاق بیفتد و این در حالی است که گندم در کشور با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می شود.

این قیمت گندم بی انصافی در حق کشاورزان استان گلستان است، در یک برهه زمانی بیان کردیم که در حوزه گندم خودکفا شدیم ولی با این قیمت ها کسی به سراغ گندم نمی رود.

گندم استان گلستان یکی از بهترین گندم های استان است و باید قیمت مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

استان گلستان ظرفیت های بی شماری در بخش کشاورزی دارد، در گذشته گاهی عنوان می شد که زعفران تنها در قائنات کشت می شود ولی امروز می بینیم که در وامنان و دیگر نقاط استان این محصول کشت می شود و می توانیم به سمت محصول دیگری استان را هدایت کنیم.

*ضرورت اجرای امربه معروف و نهی از منکر در دستگاه های اجرایی

به دنبال یقه  یری مسئولان نیستیم و در تلاش هستیم که دستگیر مسئولان باشیم، بازرسان امر به معروف به دنبال این هستند که دستگاه های اجرایی رونق پیدا کنند و به دنبال ارتقای سطح نظام جمهوری اسلامی هستند لذا هر مجموعه ای که پیشرفت کند باعث افتخار ما خواهد بود.

با اجرای خوب امر به معروف و نهی از منکر یک وفاق و همدلی به وجود می آید، منکرات به جامعه آسیب می زند و باید جلوی آن را بگیریم و با اجرای امر به معروف و نهی از منکر امیدواریم به فرموده قرآن جزو رستگاران باشیم.