گلستان همچنان در وضعیت قرمز/ بی‌توجهی به محدودیت‌های کرونایی ادامه دارد‌

گلستان تقریبا از هفته دوم فروردین ماه امسال وارد وضعیت قرمز کرونایی شد و با وجود مصوبه ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌های شغلی اما وضعیت اعمال محدودیت‌ها چندان قابل قبول نیست.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از تسنیم از گرگان، تا یکی دو روز قبل تعداد مبتلایان به کرونا در استان گلستان با روند صعودی پرشتابی به خود گرفته بود تا اینکه دیروز کمی از تعداد مبتلایان روزانه کاسته شده است.

مدیریت بستری و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا در استان هنوز اجازه نداده که با کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستانی مواجه شویم. میزان ترخیص بیماران و بستری‌ها تقریبا برابر یا تعداد ترخیص‌ها بیش از بستری شدگان است تا بتوان شرایط را مدیریت کرد.

رسیدن تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا به یکهزار نفر شرایط سخت و بغرنجی را در خصوص ارائه خدمات درمانی به بیماران رقم خواهد زد.

از ابتدای فروردین ماه تا کنون تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان بیش از ۴ برابر بیشتر شده است و نیمی از شهرهای استان نیز در وضعیت قرمز و نیمی دیگر در شرایط هشدار و نارنجی قرار گرفته‌اند.

برای کاهش تعداد مبتلایان و کند شدن سیر صعودی موارد ابتلا و بستری و همچنین مرگ و میر ناشی از کرونا، محدودیت‌های سراسری در مناطق قرمز و نارنجی اعمال شده و روز گذشته نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شده این محدودیت‌ها تداوم خواهد داشت. اما وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از شهرهای استان از جمله گرگان چندان قابل قبول نیست.

با اینکه در مناطق قرمز فقط گروه‌های شغلی یک مجاز به فعالیت هستند اما در گرگان و سایر شهرهای قرمز استان، گروه‌های شغلی دو، سه و چهار نیز مشغول به فعالیت هستند و متأسفانه برخی از شهروندان نیز تلاشی برای حفظ سلامت خود و دیگران نمی‌کنند.

ساده‌ترین کار استفاده از ماسک است که در شهرهای کردکوی و بندرگز تعداد قابل توجهی از مردم از آن استفاده نمی‌کنند.

عدم برقراری فاصله فیزیکی به ویژه در صف‌های خرید نان و مکان‌های پرازدحام به شیوع بیشتر کرونا دامن زده است.

برخی از بیماران مبتلا به کرونا نیز به رغم عدم پایان مدت قرنطینه و کسب بهبودی کامل در مکان‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند و زمینه ابتلای دیگران را فراهم کرده‌اند.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به سیر صعودی ابتلا به کرونا در استان اظهار داشت: تعداد تست‌های مثبت کرونا در استان از ابتدای فروردین ماه افزایش چند برابری پیدا کرده و تعداد بیماران بستری هم به یکباره افزایش یافته است.

وی گفت: وضعیت برخی شهرهای استان از جمله بندرگز که شاخص ابتلا و بستری در آن چندین برابر شرایط قرمز است، به شدت نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف از جمله طرح شهید سلیمانی سعی ما این است تا شیوع بیماری را در شهرستان بندرگز مدیریت کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۶۵۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۸۹ نفر از آنان در بخش آی سی یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند و  ۳۶ بیمار هم به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

فاضل خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت بالای ابتلا به کرونا مردم باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

محمد حمیدی، فرماندار گرگان هم بر تشدید نظارت‌ها بر اعمال محدودیت‌های کرونایی تأکید کرد و گفت: مرکز بهداشت و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان باید نظارت بیشتری بر رعایت این محدودیت‌ها داشته باشند.

وی افزود: اولویت نخست سلامت و حفظ جان مردم است و همه باید در این زمینه همکاری کنند. اگر بتوانیم جلوی شیوع بیماری را بگیریم می‌توانیم به بهبود شرایط و فعالیت اصناف هم امیدواری باشیم. اما در صورت تداوم وضعیت قرمز، محدودیت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بازرسان و کارشناسان بهداشت با هر واحد صنفی که سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد بدون اغماض برخورد و پلمب کنند.