۷۵ درصد دام‌های سبک و سنگین گنبدکاووس هویت‌گذاری شدند

رییس اداره امور دام جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت که از زمان آغاز طرح ملی پلاک‌کوبی (هویت‌گذاری) دام‌های سبک و سنگین در تیرماه سال ۹۸ تاکنون، ۳۳۰ هزار راس دام معادل ۷۵ درصد احشام این شهرستان هویت‌گذاری شدند.

به گزارش ساجد خبر، حسن لگزایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اجرای طرح ملی پلاک‌کوبی دام‌ها، مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون نظام دامپروری کشور است که با هدف ردیابی، احراز مالکیت و جلوگیری از قاچاق دام انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ها اجباری است افزود: مشخص بودن هویت دام، مکان نگهداری و مالک آن، بهبود گله و کنترل سلامت دام و غذای انسان، اصلاح نژاد، امنیت سرمایه‌گذاری و توزیع عادلانه نهاده‌های دامی از دیگر اهداف اجرای این طرح ملی است.

لگزایی شمار دام‌های سبک و سنگین گنبدکاووس را حدود ۴۴۵ هزار راس اعلام کرد و ادامه داد که این شهرستان سالانه ۷۷ هزار و ۴۰۷ تن شیر و ۶ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن ۱۶۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم تولیدات این بخش در گلستان است و مجموع تولیدات دامی، زراعت و باغبانی آن سالانه حدود یک میلیون تن است.