مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان:

۶ مرحله غربال‌گری کرونا ویژه زنان باردار در گلستان انجام شده است

مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان از اجرای طرح غربال‌گری کرونا ویژه زنان باردار این استان از زمان شیوع کرونا در اسفند ۹۸ تاکنون خبر داد و گفت:تاکنون ۶ مرحله غربال‌گری کرونا ویژه زنان باردار در گلستان انجام شده و مرحله هفتم آن نیز که اواسط اسفندماه پارسال با تحت پوشش قراردادن ۱۷ هزار نفر توسط مراکز بهداشت استان شروع شده، روزهای پایانی را می‌گذراند.

به گزارش پایگاه خبری ساجد خبر، خدیجه کردی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در این طرح ملی، مادران باردار به‌طور میانگین هر ۲ ماه یک‌بار مورد غربال‌گری قرار می‌گیرند و تاکنون به‌طور میانگین در هر نوبت ۱۵ تا ۱۷ هزار زن باردار در استان گلستان مورد غربال‌گری کرونا قرار گرفتند.

وی افزود: تمام زنان باردار تا ۴۲ روز بعد از زایمان، حداقل یک تا هفت نوبت از لحاظ ابتلا و یا مشکوک بودن به کرونا مورد غربال‌گری قرار می‌گیرند.

کردی اضافه کرد: تاکنون ۶ مرحله غربال‌گری کرونا ویژه زنان باردار در گلستان انجام شده و مرحله هفتم آن نیز که اواسط اسفندماه پارسال با تحت پوشش قراردادن ۱۷ هزار نفر توسط مراکز بهداشت استان شروع شده، روزهای پایانی را می‌گذراند.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: براساس نتایج غربال‌گری‌های انجام شده از اسفند سال ۹۸ تاکنون، هزار و ۵۰۰ زن باردار مشکوک به کرونا و یا مبتلای قطعی در استان شناسایی و مراحل پیگیری، درمان و قرنطینه آنان انجام شد.

کردی بیان داشت: درحال حاضر و طبق گزارش‌ دریافتی از شهرستان‌های گلستان که به صورت روزانه جمع آوری و رصد می‌شود، تعداد موارد مشکوک یا مبتلا به کووید ۱۹ در بین زنان باردار همانند سایر جمعیت عمومی استان، رو به افزایش است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان اضافه کرد: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، زنان باردار و زایمان کرده در کارآزمایی بالینی تزریق واکسن کرونا قرار نگرفته و تزریق واکسن کووید برای آنان مجاز نیست اما در صورت تغییر در برنامه کشوری و صدور مجوز، واکسیناسیون این گروه نیز انجام خواهد شد.

کردی، پیگیری اجرای شیوه‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت در خصوص فرایند تریاژ، پذیرش زنان باردار مشکوک به کرونا و نیازمند بستری، آموزش پزشکان و ماماهای شاغل در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی، تهیه تراکت و بسته آموزشی کرونا، رصد روزانه آمار مبتلایان از سامانه الکترونیک ناب و ویزیت زنان باردار مشکوک به کرونا و نیز پیگیری سلامت آنان در دوران قرنطینه و بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها را از مهمترین اقدامات اجرایی توسط شبکه بهداشت استان برای این افراد برشمرد.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی توسط زن باردار و اطرافیان وی، خارج نشدن از منزل و استفاده قطعی از ماسک، پرهیز از توقف در مکان‌های شلوغ، داشتن وسائل شخصی مجزا، مناسب کردن تهویه منزل، نزدیک نشدن به افراد با علایم سرماخوردگی، اندازه گیری مرتب تب و مصرف زیاد مایعات و میوه از جمله مواردی است که توجه به آنها باعث حفظ سلامت این گروه می‌شود.