کلاهبرداری تحت عنوان اخذ بیعانه از شهروندان

رئیس پلیس فتا استان گلستان اخذ بیعانه را از ساده‌ترین ترفندهای مجرمان سایبری در فروش کالا در سایت‌های واسط برشمرد .

به گزارش ساجد خبر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرهنگ دوم ابراهیم پرسا اظهار کرد: شهروندان برای خرید هر گونه کالا و خدمات در فضای مجازی چه فروشگاه‌های آنلاین و چه کالاها و خدمات تبلیغ شده در سایت‌های واسط باید دقت کنند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند.

وی قیمت‌های پایین را یک ترفند ساده از سوی مجرمان سایبری خواند و افزود: قیمت پایین باعث وسوسه خریدار شده و به راحتی به خواسته فروشنده تن داده و اقدام به واریز وجه تحت عنوان بیعانه می‌کند.

سرهنگ پرسا ادامه داد: شهروندان در هنگام خرید آنلاین چه از سایت‌های فروشگاهی و چه تبلیغ کالا و خدمات در سایت‌های واسط نباید فریب قیمت پایین را خورده و وجهی به حساب فروشنده واریز کنند.

وی ارسال درگاه پرداخت بانکی جعلی یا فیشینگ را دیگر ترفند مجرمان سایبری در تبلیغ کالاهای ارزان قیمت در بستر فضای مجازی خواند و افزود: با ورود  خریدار به درگاه فیشینگ بانکی برای واریز وجه خرید، اطلاعات بانکی وی سرقت شده و حساب بانکی وی خالی می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان گلستان گفت: شهروندان برای واریز وجه باید بدانند که درگاه‌های اصلی بانک با آدرس اینترنتی https آغاز می‌شوند و با shaparak.ir پایان می‌پذیرد و اگر درگاه بانکی این ویژگی را نداشت فیشینگ است.

سرهنگ پرسا افزود: انتخاب گزینه پرداخت در محل یکی از راهکارهای جلوگیری از کلاهبرداری است که بعد از رویت کالا و اطمینان از کیفیت و سلامت آن می‌توانند مانع از کلاهبرداری شوید.

وی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های واسطه‌گر مثل دیوار و شیپور را تسهیل کنند خرید و فروش کالا خواند و گفت: اما این تسهیل کننده بستر معاملات نباید باعث غلفت شهروندان شده و به هر کسی که کالا یا خدماتی را برای فروش در این بستر عرضه کرد اعتماد کرد.

سرهنگ پرسا یادآورشد: توصیه ما به شهروندان این است که  در خرید‌های اینترنتی به هیچ وجه به تبلیغات اغوا کننده افراد سودجو اعتماد نکنند و در صورت انجام خرید اینترنتی تا زمانی که محصول به دستشان نرسیده هیچگونه وجهی را پرداخت ننمایند.

رئیس پلیس فتا استان گلستان از شهروندان درخواست کرد: توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت مشاهده فعالیت افرادمشکوک، بلافاصله مراتب را با کارشناسان این پلیس به آدرس اینترنتی  www.cyberpolice.irبخش گزارشات  مردمی در میان بگذارند.