پارسال ۱۲میلیارد ریال برای مقابله با آتش‌سوزی پارک ملی گلستان هزینه شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که پارسال از مجموع ۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی پارک ملی گلستان، ۱۲ میلیارد ریال برای پیشگیری از آتش‌سوزی و ساماندهی تجهیزات اطفای حریق این ذخیره‌گاه زیست‌کره هزینه شد.

به گزارش ساجد خبر، محمدرضا کنعانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه پارک ملی گلستان به‌عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده ایران از سال ۹۸ دارای ردیف بودجه‌ مستقل شد، اظهارداشت: در مجموع از محل اعتبارات سال‌های ۹۹ و ۹۸ این پارک، ۲۴ میلیارد ریال برای پیشگیری و کنترل حریق و تقویت و به‌سازی تجهیزات و لوازم خاموش کردن آتش هزینه شده است.

وی افزود: برای پیشگیری و کنترل حریق در سایر مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیازمند تامین اعتبار از منابع استانی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، میانگین حریق پارک ملی گلستان در ۱۰ سال اخیر را سالانه ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: سال گذشته آتش سوزی به ۶۰ هکتار از این ذخیره‌گاه زیست کره خسارت زد که با وجود کمتر بودن سطح آن نسبت به میانگین ۱۰ ساله باید با برنامه‌ریزی مناسب برای کاهش وقوع آتش ‌سوزی و جلوگیری از گسترش آن تلاش کرد.

۶۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی پارک ملی گلستان که بیشتر آنها برگ‌های کف و درختان خشک بود، پارسال در چندین فقره آتش سوزی دچار خسارت شد که ۴۷ هکتار آن مربوط به آتش سوزی اواخر دی ماه در منطقه دره شمالی این پارک بود.

کنعانی افزود: باتوجه به وقوع هر ساله آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت این سازمان بویژه پارک ملی گلستان، تشکیل نشست‌های قرارگاه پیشگیری و کنترل حریق در برنامه است و روز گذشته نیز این نشست با محوریت پارک ملی گلستان باحضور فرمانداران گالیکش و کلاله برگزار شد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بخشی از محدوده پارک ملی گلستان و مناطق حفاظت شده لوه و زاو در گالیکش و کلاله واقع است در نشست دیروز /۲۸ فروردین/ تبادل نظر پیرامون اقدامات پیشگیری و کنترل آتش سوزی انجام و تصمیم بر این شد تا در کنار اقدامات عمرانی، عملیاتی و تامین تجهیزات، از ظرفیت جوامع محلی، نیروهای بسیج و سمن‌ها در این بحث بیشتر استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بامهم دانستن آموزش جوامع محلی و نیروهای بسیجی با هدف پیشگیری و خاموش کردن آتش، گفت: سال گذشته استفاده از هزار و ۷۲۲ نفر روز نیروی بسیجی در هشت چادر آتش‌بانی در کنار محیط بانان، تجربه موفق برای خاموش کردن آتش در پارک ملی گلستان بود.

کنعانی افزود: امسال هم در پارک ملی گلستان از ظرفیت نیروهای بسیجی در قالب چادرهای آتش‌بانی استفاده می‌کنیم و به فرمانداران استان نیز پیشنهاد دادیم با هماهنگی سازمان مدیریت برنامه ریزی، اعتباری برای توسعه چادرهای آتش‌بانی در سایر مناطق تحت مدیریت محیط زیست در نظر بگیرند.

وی همچنین اظهارداشت که استفاده از ظرفیت تشکل‌های محیط زیستی برای توسعه فرهنگ حفاظت از طبیعت و آموزش دهیاران سکونتگاه‌های روستایی حاشیه پارک ملی گلستان به منظور همکاری در زمان آتش سوزی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: سهیمه استخدامی سال ۹۹ این اداره کل ۱۴ نفر است که چهار نفر آنان در منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی مستقر می‌شوند و ۱۰ نفر دیگر تا یک ماه آینده کار خود را در پارک ملی گلستان آغاز می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون ۳۵ نیرو به عنوان محیط بان با همکاری ۳۰ همیار محیط زیست، حفاظت از پارک ملی گلستان را برعهده دارند.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.