رخدادهای خبری گلستان در هفته‌ای که گذشت

رکوردشکنی ورزشکار پرش سه گام، تکثیر یک قطعه فیل‌ماهی پرورشی برای اولین بار و جلوگیری از برگزاری نماز تراویح به دلیل شیوع کرونا در مساجد گنبد از جمله رخدادهای خبری 'گلستان در هفته گذشته بود .

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ایرنا، رییس مرکز تکثیر و حفاظت از ذخایر ماهیان خاویاری شهید مرجانی گلستان گفت: امسال برای نخستین بار تکثیر یک قطعه فیل‌ماهی پرورشی در این مرکز انجام شد که از این ماهی پنج کیلوگرم تخم سیال و ۵۵ هزار قطعه لارو به دست آمد.

**

حمیدرضا کیا ورزشکار پرش سه گام گلستان در مسابقات بین‌المللی جام امام رضا(ع) در مشهد با پرشی به طول ۱۶.۶۲ رکورد کشوری این رشته را که متعلق به خودش بود ارتقا داد.

در ماده پرتاب چکش نیز مهدی محمدی از گلستان با پرتاب ۶۵.۱۲ متر بر سکوی قهرمانی ایستاد.

تیم هشت نفره گلستان با کسب این ۲ مدال طلا به عنوان سومی دست یافت.

**

وضعیت قرمز شیوع کرونا در گنبدکاووس و روند صعودی مبتلایان به این ویروس سبب شد اعضای ستاد مقابله با کرونای شهرستان برای صیانت از سلامت مردم، اقامه جماعت نماز تراویح را در مساجد این شهرستان ممنوع کنند.

**

مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: با کشتار روزانه بیش از ۴۰۰ هزار قطعه مرغ زنده در استان بیش از ۷۰۰ تن گوشت مرغ استحصال می شود.

**

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان از آغاز مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع نواحی شمالی این استان بالاخص در گنبدکاووس و مراوه‌تپه خبر داد و گفت که تاکنون در سطح ۲۹۰ هکتار از مراتع این دو شهرستان مبارزه شیمیایی علیه این آفت انجام شده است.

کیانوش حق‌نما اظهار داشت که تیم‌های مختلف از جهادکشاورزی مشغول رصد روزانه کانون‌های آفت و مبارزه شیمیایی با آن و نیز اطلاع رسانی به کشاورزان و دامداران منطقه هستند.

**

فصل زایش حیات وحش پارک ملی گلستان با مشاهده زایمان گونه‌های جانوری میش و بز وحشی در مناطق گوناگون این ذخیره‌گاه زیست‌کره آغاز شد.

بیش از هفت هزار راس انواع گونه‌های علفخوار قوچ، میش، کَل و بز، آهو، مرال و شوکا در این پارک زیست می‌کنند که با توجه به اقدامات حفاظتی محیط بانان، مشارکت جوامع محلی و حمایت سازمانی امسال جمعیت این گونه‌ها به بیش از ۹ هزار راس می‌رسد.

**

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی گلستان گفت که امسال و برای اولین بار، کشت قراردادی دانه روغنی سویا در ۱۰ هزار هکتار از اراضی آبی  گرگان، کردکوی و بندرگز اجرا می شود.

**

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت که از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸ تاکنون) افزون بر ۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمانی و مشارکت نیکوکاران برای ساخت ۴۱۰ کلاس درس و استانداردسازی سامانه گرمایشی هزار و ۵۵۰ کلاس درس در این استان هزینه شد.

**

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان و با راه‌اندازی ۲۵۰ آشپزخانه در طرح “اطعام مهدوی”، یک میلیون وعده غذای گرم بین نیازمندان و مددجویان این نهاد در استان توزیع می‌شود.

عیسی بابایی اظهارداشت: در ماه مبارک رمضان پارسال ۳۱۴ هزار وعده غذای گرم میان مددجویان کمیته امداد گلستان توزیع شده بود که امسال با افزایش بیش از سه برابری این رقم به یک میلیون وعده رسید.

**

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به وجود ۱۰۰ هزار خانه غیرمقاوم و کم دوام در استان گفت که با اختصاص بودجه مناسب، امسال عملیات نوسازی هفت هزار خانه فرسوده گلستان آغاز می‌شود.

سیدمحمد حسینی گفت  پارسال ۲ هزار و ۵۰۰ خانه ویژه محرومان، پنج هزار خانه باقی مانده از سیل، ۲۸۰ خانه ویژه خانواده ۲ معلول به بالا و ۸۰ خانه ویژه ایتام در گلستان ساخته شد.

**

رییس شورای حل اختلاف گلستان گفت: با پیگیری اعضای این شورا و کمک بزرگان و متنفذین، خانواده های داغدار و اولیای دم ۲ مقتول پس از چندین سال در چند قدمی چوبه دار از حق قانونی و شرعی خود گذشت و قاتلان فرزندان خود را بخشیدند .

**

دبیر ستاد انتخابات استانداری گلستان گفت که با پایان مهلت ثبت نام شرکت در ششمین دوره انتخابات شوراهای روستایی و عشایر، ۶ هزار و ۹۵۲ گلستانی برای حضور در این رویداد نام‌نویسی کردند که از مجموع این افراد ۴۸۸ نفر زن هستند.

سیدمحسن کاظمی اظهار داشت: از مجموع داوطلبان ۶ هزار و ۱۱۶ نفر با حضور در بخشداری‌ها، ۴۱۴ نفر هم از طریق دفاتر پیشخوان دولت، ۳۰۲ نفر از طریق رایانه شخصی و ۱۲۰ نفر هم با استفاده از موبایل آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام داشتند.

**

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت که توزیع ۲ هزار و ۷۰۰ تن انواع کالای اساسی شامل شکر، روغن، گوشت و برنج ویژه ماه مبارک رمضان در استان آغاز شد.

درویشعلی حسن‌زاده اظهار داشت: در اجرای طرح ویژه تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان، ۶۳۰ تن شکر، ۶۳ تن گوشت قرمز، ۲۰۰ تن برنج و افزون بر ۸۹۰ تن روغن در مراکز عرضه  استان توزیع شده و در اختیار مردم گلستان قرار گرفت.

**

آقامحمد مرادی رییس نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست گمیشان گفت که با جمع‌آوری سه رشته دام هوایی متخلفان صید و زنده‌گیری پرندگان مهاجر، لاشه حدود ۱۰۰ پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب بین‌المللی گمیشان در غرب استان گلستان پیدا شد.

**

عضو هیات علمی و محقق دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت که با تلاش هشت ساله پنج محقق این مرکز، ۲ رقم جدید و پرمحصول کلزا آماده معرفی برای کشت به کشاورزان است.

کمال پیغام‌زاده اظهار داشت: این ۲ رقم با نام های ” SRL – ۹۵۱۶ “و “SRL- ۹۵۷”  مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته و آماده تایید کارشناسان فنی وزارت جهاد کشاورزی است.

**

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت که در نوروز امسال افزون بر ۴۸۵ هزار نفر از مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان دیدن کردند.

یاسر قندهاری  اظهار داشت: از این تعداد حدود ۸۲ هزار نفر از مجموعه‌های تاریخی، بیش از ۳۰۲ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی و ۱۰۱ هزار نفر از مراکز تفریحی و گردشگری گلستان دیدن کردند که ۹۶ درصد کمتر از سال ۹۸ است.