ضرورت مصرف غذای وعده های اصلی در سحری

مصرف غذای وعده های اصلی در سحری ،کمک به روزداری ضروریست.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، دکتر مریم ابومردانی متخصص تغذیه درباره غذاهای مفید در ماه مبارک رمضان گفت:روزه داران باید  وعده سحری را وعده اصلی در نظر بگیرند تا با مصرف غذا هایی مانند برنج و خورشت های آبدار به همراه سالاد بدون سس و مقداری ماست غذای فیبردار در اختیار بدن قرار بگیرد و آب بدن در طول روز کاهش نیابد.

این متخصص تغذیه داشتن پروتئین ،نشاسته و کربو هیدرات که شیرین و چرب نباشد را بهترین راه برای تامین آب بدن در طول روزه داری دانست و افزود:مصرف آب فراوان و شربت در هنگام سحر به سرعت از بدن دفع می شود و نقشی در حفظ آب بدن و جلوگیری از احساس تشنگی در روز ندارد.

وی افزود: مصرف کباب های پر ادویه و چرب برای سحر توصیه نمی شود.

دکتر ابو مردانی با اشاره با تغذیه مناسب در هنگام افطار گفت:شروع افطار بهتر است با آب  ولرم  ،شیر ولرم و مایعات گرم ، چای کم رنگ به همراه  خرما ،و عسل  باشد تا قند خون را جبران و اشتهای  فرد راتنظیم و از پر خوری جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه درباره مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان گفت:نوشیدن چای به همراه زولبیا و بامیه بعد از سحر کاملا اشتباه است و به علت پخته شدن در روغن با دمای بالا و چرب و شیرین و پرکالری بودن ، مصرف آن در هنگام افطار هم توصیه نمی شود و احساس تشنگی در طول روزه داری روز بعد ایجاد می کند و به علت پرکالری بودن آن تاثیر روزه داری برای سلامتی بدن را از بین می برد.

وی افزود: بهتر است بین وعده افطار و شام یک ساعت فاصله باشدو وعده شام هم به عنوان یک وعده اصلی  همراه با سالاد و سبزیجات مصرف شود.

این متخصص تغذیه مصرف آب کافی و میوه بین وعده شام و سحر را  برای پیش گیری از احساس تشنگی در طول روزه داری مفید دانست.

دکتر ابو مردانی در برای  روزه داری افراد دارای بیماری کلیوی ،دیابتی و قلبی گفت: بیماران کلیوی که در شش ماه گذشته دوبار دفع سنگ داشته اند ، بیماران دیابتی که قند خون کنترل نشده بالای۲۰۰ واحد داشته باشند و بیماران تحت دارو درمانی که باید سر ساعت خاص دارو مصرف می کنند از جمله بیماران قلبی مجاز به روزه داری نیستند و در صورت روزه داری باید با پزشک مشورت کنند.