نوشابه؛ بی‌توقف در مسیر گرانی/ ۳ برابر شدن قیمت نوشابه طی یکسال گذشته

هم زمان با آغاز فصل گرما زمزمه های گران شدن یکی از پرمصرف ترین کالاهای این فصل یعنی انواع نوشابه های گازدار به گوش می رسد.

به گزارش ساجد خبر، مشاهدات میدانی نشان می دهد نرخ انواع نوشابه خانواده تا ۱۲هزار و ۵۰۰و انواع ماءالشعیر تا ۱۳هزار و ۵۰۰و در انواع طعم دار تا ۱۵هزار تومان بالا رفته است. تغییر نرخ نوشابه البته تنها تابع تغییر فصل و میزان تقاضا نیست، چنان که طی یک سال پیش به گفته فروشندگان به طور میانگین هر ۴۰روز یک بار برندهای مختلف در انواع محصولاتشان افزایش قیمت هایی بین ۲۰تا ۲۵درصد اعمال کردند. به طور مثال قیمت ۴۵۰۰تومانی نوشابه های خانواده در اسفند ۹۸، در شهریور ۹۹به ۷.۵۰۰و در بهمن ۹۹به ۱۰.۵۰۰تومان رسید و امروز هر بطری ۱.۵لیتری نوشابه ۱۲.۵۰۰تومان به فروش می رسد.

نوشابه های محبوب پپسی، کوکاکولا در کنار برندهای زمزم، فانتا، سون آپ، میراندا وکانادادرای، بیشتر سهم بازار را در اختیار دارند و قیمت محصولاتشان اغلب یکسان است. اسپرایت و هوفنبرگ هم دیگر نوشابه های پرطرفدار بازار هستند که قیمت نوشابه های هوفنبرگ بالاتر از برندهای دیگر است. شرکت کاله که تولیدات لبنی آن معرف همگان است هم چند سالی است با نوشابه های لاکیدو در بازار این محصول حضور پیدا کرده و قیمت نوشابه هایش هم مثل اقلام لبنی این شرکت معمولا پیش از دیگر برندها بالا می رود.

البته نرخ این نوشابه ها هنوز ۱۰هزار تومان است اما از آنجایی که محصولات نوشیدنی این شرکت کمی در بازار کم شده، افزایش نرخ آنها دور از انتظار نیست. از فروردین سال پیش تا امروز، نرخ نوشابه ۳برابر شده که بخش عمده این تغییر قیمت در نیمه اول سال قبل رقم خورد. قیمت نوشابه تنها در شش ماه اول پارسال ۱۲۵درصد بالا رفت و این افزایش قیمت در کنار تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا در کشور، یکی از دلایل کاهش ۳۰درصدی تقاضا برای این محصول بود. در نیمه دوم پارسال نیز افزایش قیمت با شتاب به نسبت کمتری ادامه یافت، به طوری که از مهر ماه تا پایان اسفند ۹۹، قیمت هر بطری ۱.۵لیتری پپسی ۳هزار تومان، کوکاکولا ۵هزار تومان، فانتا ۴هزار و ۵۰۰تومان و زمزم ۲هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافت. قیمت نوشابه های قوطی ۳۰میلی لیتری هم از ۵هزار تومان به ۶هزار و ۵۰۰تومان رسیده است.

 

سه برابر شدن قیمت نوشابه,افزایش قیمت نوشابه