تدبیری که روی ایران را سرخ کرد/ چگونه ایران دو هفته‌ای قرمز شد؟

یکی از علت‌های آغاز موج چهارم کرونا اختلاف نظر در نحوه تصمیم گیری و عدم اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا توسط دستگاه های اجرایی دولت بود؛ اما چه شد که این ستاد سفرهای نوروزی را برای مردم آزاد کرد؟

به گزارش ساجد خبر، اختلاف در نحوه مدیریت و چند صدایی در ستاد ملی مبارزه ملی با کرونا و مسئولان مرتبط با بهداشت و درمان کشور باعث کم توجهی و در بعضی مواقع بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی شده است که اوج این بی‌توجهی را در سفرهای نوروزی امسال شاهد بودیم.

قسم حضرت عباسی آقای وزیر

وزیر بهداشت در انتهای سال قبل درباره ممنوعیت سفرهای نوروزی گفت: تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود، خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس جهش یافته سفر است، حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند.

چند روز بعد از این سخن مصوبه ستاد ملی کرونا درباره سفرهای نوروزی اعلام شد سفر به همه شهرها به جزء شهرهای با رنگ نارنجی و قرمز کرونایی آزاد است و این یعنی عملا سفر به بیشتر نقاط کشور از سوی وزیر کشور مجاز اعلام شده بود و در صورت سفر به شهرهای نارنجی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و سفر به شهرهای قرمز جریمه ۱ میلیون تومانی را در پی داشت.

با این وجود با توجه به اینکه سیگنال مثبت سفرهای نوروزی توسط مسئولان صادر شد بیشتر مردم بدون جریمه سفر کردند و برخی جریمه را به جان خریدند و قرنطینه یک ساله را شکسته و راهی سفر شدند و در ایام نوروز  شاهد رونق گرفتن سفرهای نوروزی و  شدت گسترش بیماری بودیم به طوری که شاهد تغییر رنگ بندی شهرها به صورت روزانه بودیم. جالب آن بود از مسافران پس از بحرانی کردن وضعیت شهرها و تغییر رنگ‌ها خواسته می‌شد شهر را ترک کنند.

پایان پیک در صبح، شروع پیک از عصر!

حسن روحانی رئیس جمهور در تاریخ ۷ فروردین ۱۴۰۰ گفت: «به نظرم پیک این بیماری با وجود همه جهش‌های مختلف ویروس تمام شده است، امروز ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان وضعیت مناسب‌تری در مقابله با ویروس خطرناک کرونا دارد».

اما عصر همان روز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه بهداشتی به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته، از روند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی خبر داد.

همچنین یک هفته بعد نیز علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران گفت:‌ «بعد از سفرهای نوروز، در طول ۵ ماه اخیر در تعداد بستری‌های کرونایی استان تهران یک رکورد عجیب ثبت شده است».

استاندار تهران در جلسه ستاد مبارزه با کرونا گفت: «بعد از سفرهای نوروزی ۷۵ درصد بستری و ۵۲ درصد فوتی‌های کرونا افزایش داشته است».

این در حالی است که مسئولان می‌توانستند همانند سال قبل از سفرهای نوروزی جلوگیری کنند در این باره علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران می‌گوید: ما می‌توانستیم برعکس عمل و در دو هفته فروردین ماه به ثبات و افول این بیماری در کشور کمک کنیم اما این فرصت از دست رفته است.

در شرایط فعلی با توجه به بحرانی شدن وضعیت تهران دکتر زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونای استان تهران گفت: «متاسفانه برای اولین بار در طول هفته های اخیر مجموع بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان های استان تهران از مرز ۵۰۰۰ نفر گذشت برای کنترل بیماری در تهران راهکار دیگری به غیر از تعطیلی شهر وجود ندارد و شاید در کوتاه مدت تعطیلی شهر تنها گزینه برای عبور از بحران فعلی کرونا در تهران باشند».

استانداری: قرنطینه پایتخت ناشدنی است/ پزشکیان: یک ماه قرنطینه سراسری لازم بود

این در حالی است که استاندار تهران نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «در مورد فعالیت ادارات نیز تنها باید در شهرهای قرمز از یک سوم نیروهای خود به طور حضوری استفاده کنند و قطعاً نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور بوده و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد لذا این موضوع منتفی است».

با این‌حال مسعود پزشکیان نماینده مجلس نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که شهرها باید قرنطینه و مرزها را کنترل شوند تا کرونا کنترل شود و گفت: کل دولت را اگر تعطیل کنید هیچ اتفاقی نمی‌افتد و ستاد کرونا باید به صورت جنگی مدیریت شود و ما در این مدت بیشتر از جنگ با عراق به واسطه کرونا کشته داده‌ایم.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک برنامه تلویزیونی مورخ  ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ گفت: «برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم که نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم».

در این باره حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: از مردم درخواست می‌کنم درخصوص بیماری کرونا به صحبت‌ها و نظرات متخصصان و وزیر بهداشت توجه کنند نه نظرات غیر کارشناسی که مطرح می‌شود، متاسفانه الان شاهد از دست دادن بسیاری از هم وطنان هستیم و مقصر اصلی رئیس ستاد ملی کرونا است و مردم توصیه‌های ایشان را زیاد جدی نگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی در ۳ آبان ۱۳۹۹ در جلسه با ستاد ملی مبارزه با کرونا فرمود: «هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه‌ی دستگاه‌ها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند».

با کنار هم قرار دادن صحبت‌های اعضای ستاد ملی مبارزه کرونا و دستگاه اجرایی دولت متوجه بی‌نظمی و اختلاف نظرهای جدی بر سر نحوه مدیریت کرونا هستیم علاوه بر این همان محدودیت‌هایی هم که به تصویب ستاد ملی کرونا می‌رسد به دلیل این اختلاف نظرها به درستی و قاطعانه توسط دستگاه‌های دولتی اجرا نمی‌شود لذا مورد توجه جدی مردم قرار نخواهد گرفت.

در حال حاضر سردرگمی ایجاد شده به دلیل اظهار نظرهای متضاد مسئولان باعث شیوع بیماری کرونا و بازی با جان مردم شده است، چه افرادی باعث شدند این فرصت سوزی عظیم صورت گیرد و با کم توجهی مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی، شاهد افزایش چشم گیر مرگ ومیر باشیم.

البته که گسترش بیماری را نمی‌شود تماما بر گردن مردم و بی‌توجهی آنها به پروتکل‌های بهداشتی گذاشت، قطعا در این اتفاق مسؤولان تصمیم‌گیر به خصوص اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا  که مخالف ممنوعیت سفر در ایام نوروز و لغو سفرهای گردشگری بودند مقصر شناخته می‌شوند.

بی اعتنایی اعضای ستاد ملی کرونا به نظرات وزیر بهداشت بسیار تأمل برانگیر است، البته شخص وزیر بهداشت به عنوان یک عضو از ستاد ملی مبارزه با کرونا مسئولیتی سنگین‌تر این ابراز مخالفت با و نظری متفاوت با مصوبات ستاد ملی کرونا دارد قطعا یکی از افراد مقصر شخص وزیر بهداشت است چرا که ایشان باید قاطع و با تدبیر و مدیریت بهتری مسائل مربوط به سلامت و جان مردم را دنبال کند و بعد از ایشان قطعا مقصر تمام مرگ‌ها و لطمات و خسارات مادی و معنوی ناشی از این تصمیمات و عدم مدیریت صحیح ستاد ملی مبارزه با کرونا، رئیس‌جمهور و افراد پشت‌پرده هستند.

آیا قوه قضاییه به ترک فعل کرونایی ورود می‌کند؟

در جهت مدیریت کرونا و کمتر شدن میزان مرگ و میر کرونایی، مسؤولان باید با هماهنگی کامل تصمیم‌هایی واحد گرفته و دستگاه اجرا تمام و کمال آن را اجرا کند در این راستا برای عدم تکرار چنین فجایعی دستگاه‌های قضایی و نظارتی باید به موضوع ورود پیدا کنند.