مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

کشت چغندرقند و شالی در گلستان سبب نابودی آبخوان ها می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: کشت چغندرقند و شالی در گلستان سبب نابودی آبخوان ها می شود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​مهر، سید محسن حسینی در دیدار با فرماندار شهرستان کلاله اظهار کرد: خاک های شرق استان بیشتر لسی بوده و به سرعت با بارش باران شسته می شود و به دلیل کشاورزی در اراضی شیبدار، رسوبات فراوانی سالانه به رودخانه ها و سدهای این منطقه وارد شده که در همین راستا ساماندهی اراضی شیبدار استان ضروری است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: سد بوستان در ابتدای احداث در ۱۵ سال گذشته حدود ۵۴ میلیون متر مکعب ظرفیت داشت که به دلیل رسوبات بالادست به ویژه رسوباتی که از اراضی شیب‌دار به پایین دست منتقل می شود نیمی از ظرفیت آن از رسوب پر شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی بارش های استان گفت: هنوز بعد از دهه ها که اقتصاد استان بر پایه کشاوزی می چرخد اما نقشه راه مشخصی برپایه منابع پایدار از جمله آب موجود به چشم نمی خورد و در سال های اخیر کشت چغندرقند در استان انجام می شود و این در حالی است که چغندر بالای ۲۰ هزار متر مکعب آب مصرف دارد.

وی افزود: آب منطقه ای استان برای کشت چغندرقند و شالی هشدار لازم را در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است و ادامه کشت این دو محصول منجر به نابودی آبخوان های استان و در نتیجه نشست زمین می شود که پس از آن هیچ راه چاره ای برای بازسازی سفره ها وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: ۳۲۱ کیلومتر رودخانه در شهرستان کلاله وجود دارد که نیازمند ساماندهی است و با اعتبارات ناچیز مهندسی رودخانه نمی توان اقدام مناسبی برای رودخانه های استان انجام داد که تلاش ما برای افزایش اعتبارات ادامه دارد.

وی بیان کرد: هر واحد مسکونی که داخل حریم و بستر رودخانه باشد نمی تواند خدماتی از قبیل آب و برق وگاز دریافت کند.