مدیرکل هواشناسی گلستان:

بارندگی در گلستان ۳۹ درصد کاهش یافت

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون میانگین بارش گلستان ۱۹۶.۹ میلی متر بود که نسبت به متوسط دوره آماری ۳۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​مهر، نوربخش داداشی در تحلیل شرایط آب و هوایی استان، اظهارکرد: در ۶ ماهه ابتدای سال زراعی جاری (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بر اساس شاخص SPI خشکسالی بسیار شدید تا خشکسالی متوسط در استان گلستان حاکم بوده است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی تاکنون میانگین بارش استان ۱۹۶.۹ میلی متر بود که نسبت به متوسط دوره آماری ۳۹ درصد (معادل ۱۲۷ میلی متر) و در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد (معادل ۹۲ میلی متر) کاهش داشته است.

داداشی گفت: بیشترین کاهش بارش در شهرستان های غربی و ساحلی استان شامل بندرترکمن و بندرگز رخ داده به طوری که مجموع بارش در این شهرستان ها از ابتدای سال زراعی تاکنون ۵۵ درصد نسبت به متوسط دوره آماری کاهش را نشان می دهد.

مدیرکل هواشناسی گلستان بیان کرد: در ماه های آبان و بهمن خشکسالی بسیار شدید در استان اتفاق افتاده و در بقیه ماه ها خشکسالی خفیف تا خشکسالی متوسط در استان حاکم بوده بنابراین اثرات منفی این رویداد بر منابع آب و کشاورزی استان هم اکنون خود را نمایان کرده است.

وی گفت: چشم انداز پیش بینی فصلی بارش و دمای استان بیانگر آن است که میزان بارش بهار در حد نرمال و میانگین دما یک درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال خواهد بود، بنابراین بارش فصل بهار، کاهش بارش زمستان را جبران نخواهد کرد.