واگذاری‌های عجیب اراضی ساحلی استان گلستان/ چرا بنادر “گز و ترکمن” ۲۰ و ۵۰ سال به برخی دستگاه‌ها واگذار شده‌اند؟

با وجود ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان گلستان اما سرمایه‌گذاری چندانی برای استفاده از این ظرفیت انجام نشده است در حالیکه بنادر گز و ترکمن هرکدام ۲۰ و ۵۰ سال به برخی دستگاه‌ها واگذار شده‌اند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از تسنیم از  گرگان، به نظر می‌رسد گلستان تنها استان ساحلی است که هیچ بهره اقتصادی، تجاری و گردشگری از ظرفیت بنادر و سواحل نبرده است.

در همه این سال‌ها سرمایه گذاری چندانی هم در سواحل و بنادر استان نشده است در حالیکه استان‌های گیلان و مازندران علاوه بر استفاده از پتانسیل گردشگری سواحل، هرکدام دارای بنادر تجاری هستند که توانسته اقتصاد این استان‌ها را متحول کند اما دریا، ساحل و بندر در گلستان داستان دیگری دارد.

بنادر این استان که حدود ۱۰۰ سال قبل از بنادر تجاری فعال به شمار می‌رفتند و توسعه تجارت آنها با روس‌ها حتی در سبک معماری مردم شهرهای ساحلی استان اثرگذار بوده، چندین دهه است که به حال خود رها شده‌اند.

آنطور که نماینده غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی گفته حدود ۳۰ سال است که بنادر استان لایروبی نشده‌اند و گرنه این بنادر ظرفیت پهلوگیری ۵ هزار تنی را دارند.

علاوه براین اراضی ساحلی استان سال‌هاست در اختیار برخی دستگاه‌های اجرایی و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دارد اما در عمل نتوانسته‌اند کاری برای توسعه فعالیت‌های گردشگری و تجاری در این مناطق انجام دهند.

برخی از دستگاه‌های دولتی اراضی ساحلی استان را در اختیار گرفته‌اند در عین حال کاری هم انجام نمی‌دهند. نمونه آن را می‌توان در ساحل بندرگز و واگذاری ۵۰ ساله آن به سازمان همیاری‌هاست.

قرار بود با مشارکت عمانی‌ها طرح‌های گردشگری در سواحل این شهرستان اجرا شود اما با گذشت حدود ۲ دهه نه خبری از سرمایه‌گذاری است و نه اینکه این قراردادهای عجیب و غریب واگذاری لغو می‌شود.

عبدالجلال ایری، نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی به این واگذاری‌ها واکنش نشان داده و آنها را عجیب و غریب و بدون فایده دانسته است.

وی درباره واگذاری ۵۰ ساله بندرگز به سازمان همیاری‌ شهرداری‌ها گفته است قرار بود این سازمان با شرکت عمانی قرارداد ببندند تا فعالیت گردشگری انجام دهند اما هنوز اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی افزود: واگذاری بندر به صورت ۵۰ ساله توجیه ندارد و با پیگیری‌های زیادی که داشتیم بناست تا این قرارداد لغو و این اراضی به شورا و شهرداری بندرگز واگذار شود.

وی تصریح کرد: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد معتقد هستیم سازمان همیاری‌ها اهلیت نگهداری بندر را ندارد و منافع مردم هم در خطر است. در حالیکه می‌شد در یک سرمایه‌گذاری مناسب این بندر و اقتصاد مردم شهر ساحلی بندرگز را متحول کرد.

ایری درباره واگذاری ساحل بندرترکمن هم گفت: بخشی از این بندر برای ۲۰ سال واگذار شده است و پیگیر لغو این قرارداد هستیم. علاوه براین حدود ۱۶ و نیم هکتار از اراضی این ساحل به فردی به عنوان سرمایه گذار و برای مدت ۴۵ سال واگذار شده است تا طرح‌های گردشگری در آن اجرا کند اما با گذشت ۱۵ سال از زمان این واگذاری تنها اتفاقی که در این عرصه رخ داده ایجاد یک پارکینگ است.

وی همچنین بیان داشت: با تصویب طرح گردشگری آشوراده و با اینکه هنوز اقدامات اجرایی شروع نشده اما برخی دستگاه‌های اجرایی بخشی از ساحل بندرترکمن را در اختیار گرفتند.

نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی از دستگاه قضایی هم خواست نسبت به این واگذاری‌ها ورود کند و اجازه سوء استفاده را ندهد.

وی گفته مراجع قضایی استان باید روند این واگذاری‌ها را بررسی کنند و در صورتی که قانون رعایت نشده باشد، با متخلفان برخورد کنند. ضمن اینکه باید تکلیف واگذاری‌هایی که در گذشته انجام شده هم مشخص شود. وقتی سرمایه گذار یا دستگاه اجرایی اهلیت و توان انجام کار را ندارد و فقط فرصت سوزی می‌کند باید با عوامل آن برخورد شود.